Magnesium bad

9 voordelen van een magnesium bad

Ben je op zoek naar rust in de avond zodat je lekker kunt slapen? Duik eens in een heerlijk warm magnesium bad. Omdat ik dit zelf ook geregeld doe, kan ik je dit echt aanbevelen. Het is heel eenvoudig en het levert je heel veel op. Magnesium is een essentieel mineraal dat een belangrijke rol speelt in meer dan 300 biochemische functies in jouw lichaam. Wist je dat het een van de meest voorkomende mineraaltekorten bij volwassenen is? Hoog tijd dus voor een warm magnesium bad.

Er zijn wel eens mensen die tegen mij zeggen: “joh, magnesium halen we toch uit ons voedsel?” Dat is natuurlijk enigszins waar, maar helaas zijn de magnesiumgehaltes in ons water en voedsel verarmd. Het is echt niet voldoende om het magnesiumgehalte in je lichaam te verhogen.

Uiteraard kun je proberen om heel puur te gaan eten. Kies dan altijd voor biologische, magnesiumrijke, hele voedingsmiddelen. Echter is dit niet voor iedereen weggelegd. Het moet maar net binnen je budget passen. Een mooie oplossing is dan ook het nemen van een magnesium bad. Studies hebben aangetoond dat magnesium gemakkelijk door je huid wordt opgenomen. Lekker dobberen in een bad met magnesiumvlokken is dan ook een ideale manier om je magnesiumgehalte een boost te geven.

Tip van Mireille (Slaapcoach):
Wil je 100% natuurlijke magnesium toevoegen aan je bad? Dit heb je nodig >>

Voor bad én voetenbad

Let op! Er zijn een groot aantal Epsom-zouten op de markt verkrijgbaar. Het is belangrijk dat je kiest voor natuurlijk geproduceerde, geen synthetische zouten.

Magnesium kun je ook innemen als supplement. Ik heb hier apart een blog over geschreven. Via deze link kun je ‘magnesium innemen voor het slapen’ lezen. Daar ontdek je echt alles over magnesium. In dit blog wil ik vooral ingaan op de gezondheidsvoordelen van een magnesium bad.

Magnesium opnemen via de huid

Voordat ik een overzicht geef van de vele voordelen, wil ik eerst nog even ingaan op het stukje opnemen via je huid. Dit is ook waarom ik zo’n voorstander ben van een magnesium bad. Je kunt heerlijk gaan liggen relaxen en ondertussen neemt je huid een goed mineraal op. Een echte win-winsituatie.

Je huid heeft drie primaire functies:

  • Het regelen van je lichaamstemperatuur
  • Dient als barrière tussen je lichaam en de buitenwereld
  • Ontgifting

Alle drie deze functies zijn afhankelijk van de doorgang van stoffen door de dermis (= lederhuid). Je huid is erg poreus en deze kleine openingen zorgen ervoor dat zweet, oliën en gifstoffen je lichaam kunnen verlaten en stoffen kunnen worden opgenomen.

Het lijkt misschien een relatief nieuw concept; zo’n magnesium bad. Maar eigenlijk is dat helemaal niet waar. Als je terugkijkt in de geschiedenis ontdek je dat duizenden jaren terug de mensen hun huid al gebruikten om belangrijke mineralen te absorberen. Minerale baden worden al sinds de oudheid geprezen om hun herstellende en therapeutische voordelen.

Magnesium is dus een belangrijk voedingselement, maar je kunt het ook uitstekend in bad gebruiken. Het mineraal opnemen via je huid heeft een reeks ongelooflijke ontgiftende en kalmerende effecten op je lichaam. Van het verzachten van huidaandoeningen tot het verlichten van pijntjes en kwalen. Vlak voor het slapengaan in een magnesium bad gaan, is dan ook een echte aanrader.

Ontdek de gezondheidsvoordelen van een magnesium bad

Eerst een korte opsomming waarbij een magnesium bad kan helpen:

  • Bestrijdt infectie
  • Vermindert ontsteking
  • Ontspant
  • Verbetert hydratatie van je huid
  • Verlicht gewrichtspijn
  • Verlicht lichamelijke stress en vermoeidheid
  • Verzacht symptomen van osteoporose en artritis
  • Verzacht huidaandoeningen zoals eczeem, acne, psoriasis en dermatitis
  • Verbetert je bloedsomloop en bloedstroom

Hieronder heb ik de negen bekendste voordelen van een magnesium bad iets verder uitgewerkt.

#1 Verlicht stress

Stress is funest om goed in slaap te vallen. Het is belangrijk dat je met een ontspannen lichaam én geest naar bed gaat. Je zult hierdoor makkelijker in slaap vallen en ook beter doorslapen. Tijd voor jezelf vrij maken is ideaal om stress te verlichten. Als je dit ook nog eens in een magnesium bad doet, vang je twee vliegen in één klap.

Magnesium helpt bij de productie van serotonine. Dit is een chemische stof die stemmingsverhogend werkt. Serotonine wordt gevonden in de hersenen en stimuleert ook energie en ontspanning.

#2 Gezond voor je hart

Het is al lang bekend dat magnesium de gezondheid van je hart verbetert en hartaandoeningen en beroertes voorkomt. Het doet dit door de bloedsomloop te verbeteren en de slagaders elastisch te houden.

Magnesium helpt ook om een constante hartslag en een normale bloeddruk te behouden. In een groot aantal bewijzen is aangetoond dat een hoge magnesiuminname gecorreleerd is aan lagere niveaus van hart- en vaatziekten.

#3 Vermindert ontstekingen

Als je gevoelig bent voor ontstekingen, is het nemen van een magnesium bad zeker óók een aanrader. Uit onderzoek blijkt dat een magnesiumtekort kan bijdragen aan verhoogde ontstekingen en chronische aandoeningen. Voorbeelden zijn hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en diabetes.

Andere chronische aandoeningen zijn onder meer spierspanning, gewrichtspijn en stress. Deze zullen na een  magnesium bad ook verbeteren. De magnesiumspiegels zullen na vaker baden, terugkeren naar acceptabele niveaus.

#4 Verlichting van constipatie

Constipatie is een zeer vervelende kwaal. Door de trage stoelgang kun je last krijgen van buikklachten. Ook dit is niet bevorderlijk voor een goede nachtrust. Het nemen van een magnesium bad kan een goede remedie zijn om constipatie te verlichten. De meeste mineralen die het zout bevat, worden door je lichaam opgenomen en komen in de bloedbaan terecht.

#5 Ontgift

Epsom-zouten worden vaak gebruikt in het ontgiftingsproces. Uiteraard kun je hiervoor magnesium oraal innemen, maar het kan ook prima via een magnesium bad. De sulfaatcomponent van Epsom-zouten helpt bij het verwijderen van zware metalen en gifstoffen uit je lichaam.

Epsom-zouten via je huid absorberen is bovendien ook nog eens een zeer zachte manier van ontgiften. Af en toe kan het leiden tot subtiele gevoelens van misselijkheid of hoofdpijn.

#6 Gezond voor voeten

Soms heb je niet voldoende tijd om een volledig magnesium bad te nemen. Bedenk dat je dan ook kunt kiezen voor een voetenbad. Aan het einde van de dag je voeten in een warm badje steken, kan een heerlijk relaxed gevoel geven. Naast ontspanning kan zo’n voetenbad ook nog heel effectief zijn voor een aantal voetenkwaaltjes. Zo werkt magnesium goed tegen voetschimmel, maar ook bij het verwijderen van splinters, het behandelen van teennagelschimmel en het verlichten van pijn veroorzaakt door jicht.

#7 Goedkope manicure / pedicure

Wil je wat kosten besparen? Met een magnesium bad heb jij je eigen manicure of pedicure. Het zout kan gemakkelijk met water worden vermengd. Hierin kun je je vermoeide handen en voeten in laten weken, maar ook kun je eenvoudig dode huid wegschrobben. Mix met je favoriete essentiële oliën en geniet van een heerlijke bodyscrub.

#8 Verlicht spierkrampen

Niet alleen ontstekingen, maar ook krampen kunnen uitstekend aangepakt worden met een magnesium bad. Pijnlijke spierkrampen zullen verminderen, waardoor slapen gemakkelijker gaat. De magnesiumcomponent van Epsom-zouten werkt als een spierverslapper. Dit draagt verder bij aan het verminderen van stress door het verlichten van spierspanning.

#9 Herstel magnesiumniveaus

Het laatste voordeel wat ik hier benoem, is natuurlijk de basis van alles. Door het nemen van een magnesium bad herstel je je magnesiumniveau. Magnesium wordt gemakkelijk door je huid opgenomen. Van hieruit dringt het door in je spieren en de bloedbaan. Het magnesium laten inweken is een ideale manier om je niveaus op te krikken en ontspanning te bevorderen.

Tot slot …

Ontspannen is het toverwoord om gemakkelijk in slaap te vallen én goed door te slapen. Maar in onze huidige maatschappij is dat niet altijd even gemakkelijk. Er wordt veel van ons gevraagd en vaak staan we ’s avonds laat nog heel erg ‘’aan”.

Het is daarom zeker aan te bevelen om voor het slapengaan een lekker warm magnesium bad te nemen. Dit kan enorm helpen om beter in slaap te vallen. Magnesium is makkelijk te verkrijgen en als je thuis geen bad hebt, kun je het ook toevoegen aan een voetenbad.

Naast dat het uitstekend is om lekker van in slaap te vallen, geniet je meteen nog mee van allerlei andere gezondheidsvoordelen. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen!

Gerelateerde Blogs

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS! 20 bewezen slaaptips

Beter-slapen
Over de auteur: Mireille Hovius
Mireille Hovius is gecertificeerd slaapcoach en heeft zelf jarenlang last gehad van slapeloosheid. Met haar blogs op slapenisgoed.nl wil ze mensen met slaapproblemen informeren en inspireren om beter te gaan slapen.

Tevens heeft zij een online slaaptraining ontwikkelt om zelf actief mee aan de slag te gaan. Maar natuurlijk ben je ook altijd welkom voor een 1-op-1 coaching.

TIJDELIJK MET 50% KORTING!

Reken voor eens en altijd af met je slaapprobleem

Slimmer Slapen

Slaapcoach | CRKBO Geregistreerde Instelling

slaapcoach

Perfect slapen in 7 stappen

RECENTE ARTIKELEN

Slaapmasker

“Een slaapmasker? Dat is toc...

Beste hoofdkussen

Word jij ook iedere ochtend wa...

Magnesium bad

Ben je op zoek naar rust in de...

Slecht slapen vreemd bed

Weet je dat heel veel mensen k...