Kniepijn tijdens slapen

Kniepijn tijdens slapen

Herken jij dit misschien? Je bent de hele dag gewoon op de been en hebt misschien zelfs gesport. Er lijkt niets aan de hand, totdat je naar bed gaat. Het is weer mis, je hebt wéér kniepijn tijdens het slapen. Dat is zo ontzettend vervelend. Want juist op het moment dat jij lekker wilt gaan slapen én je dus wilt voorbereiden op de volgende dag, steekt een zeurende of stekende pijn in je knie op.

Ik heb de oplossing voor jou! Voor het bedrijf Best Life mocht ik een kniekussen testen. Verderop in dit artikel lees je mijn review. (Direct lezen >>) Maar eerst wil ik je graag wat meer uitleggen over kniepijn tijdens het slapen.

Tip van Mireille (Slaapcoach):
Wil jij af van je kniepijn tijdens het slapen? Dit heb je nodig >>

Voorkomt en verhelpt pijn

Oorzaak kniepijn tijdens slapen

Kniepijn tijdens het slapen kan super frustrerend zijn. Juist omdat je overdag waarschijnlijk helemaal niets hebt opgemerkt. Pas op het moment dat je gaat slapen, lijkt het alsof de kniepijn zich plots aan je opdringt. Je slaap kan hierdoor enorm verstoord worden.

Waarom gebeurt dit? En wat kun je hieraan doen?

Waarschijnlijk ben je heel benieuwd waarom die kniepijn nou juist tijdens het slapen gaat opspelen. Je zult je vaak afvragen: waarom? Waarom nu net als ik lekker wil gaan slapen? Kniepijn kan veroorzaakt worden door verschillende problemen. Bijvoorbeeld:

  • Letsel
  • Tendinitis (irritatie van pezen)
  • Bursitis (irritatie van slijmbeurszakjes die je botten en gewrichten beschermen)

Maar de primaire oorzaak van kniepijn tijdens het slapen is meestal een vorm van artritis.

Als je normale en gezonde knieën hebt, krijg je ’s nachts meestal geen pijn. In veel gevallen is er een reden. Een voorbeeld is artrose. Dit is mechanisch van aard en wordt veroorzaakt door slijtage van de gewrichten, evenals het kraakbeen en de pezen die met de gewrichten samenhangen. Daarnaast heb je ook reumatische artritis. Dit is een ontsteking van de gewrichten, meestal veroorzaakt door een overactief immuunsysteem.

Hoewel artrose meestal wordt gezien bij oudere patiënten, kan het ook zeker bij een jongere patiënt voorkomen. Met name bij diegene die vatbaar zijn voor overmatig gebruik van bepaalde gewrichten of die aanzienlijke verwondingen hebben opgelopen. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld gescheurde banden.

Waarom juist kniepijn tijdens het slapen?

De activiteiten die je overdag uitvoert, zorgen ervoor dat je kniepijn krijgt tijdens het slapen. Waarschijnlijk ben je je overdag echter wat gaan aanpassen, waardoor de kniepijn dan niet opvalt. Als je jouw gewrichten beweegt, blijven ze ook gesmeerd. Als je niet beweegt, smeren ze niet zo veel. Logisch dat je dus de pijn in de nacht meer ervaart.

Er is nog een reden waarom de kniepijn tijdens het slapen meer opvalt. Je hebt helemaal geen afleiding. Het is stil, het is donker en dus valt het ongemak je ook veel eerder op dan overdag. Tel daarbij het gebrek aan beweging op en dus het gebrek aan smering, en je hebt weer een fijne nacht voor de boeg.

Hoe kun je de kniepijn behandelen?

Uiteraard wil je er alles aan doen om de kniepijn tijdens het slapen beheersbaar te houden. Overdag zou je er op kunnen letten om de belasting op je gewrichten wat te verminderen. Afvallen kan hierbij al een nuttig begin zijn.

Behalve dat afvallen sowieso al de sleutel tot een algehele goede gezondheid is, zorgt het er ook voor dat de overtollige kilo’s minder stress geven op je kniegewrichten.

Er zijn echter ook nog andere manieren. Een daarvan is medicatie. Aangezien ik geen arts ben, kan ik hier verder geen advies over geven. Mocht je veel last hebben van kniepijn tijdens het slapen, is het verstandig om een keer contact op te nemen met je huisarts. 

Een laatste goede tip is: ga sporten. Als je dit al doet, is het advies om dit slimmer te gaan doen. Veel gewrichtsbelasting wordt namelijk veroorzaakt door high-impact sporten. Met name hardlopen op de stoep is een boosdoener. Kies bij kniepijn liever voor low-impact sporten. Voorbeelden zijn zwemmen, fietsen of een crosstrainer. Op deze manier ben je wel aan het bewegen en oefen je met je kniegewrichten, maar komen er geen hele zware krachten op te staan.

Je kunt eventueel ook een kniebrace als hulpmiddel gebruiken. Er zijn speciale beugels die de druk op bepaalde delen van je knie houden. Soms kan dit helpen bij het verlichten van artritispijn.

Koud versus warm bij kniepijn tijdens het slapen

Het blijft een lastige kwestie. Ga je bij pijn juist koelen of ga je verwarmen? Bij een behandeling met ijs kun je een doffe pijn ervaren, terwijl warmte op een pijnlijk gewricht beter aanvoelt. Echter de sleutel tot succes is om het beide te gebruiken.

Bij warmte voelt het weliswaar beter, maar het zal ook de bloedtoevoer naar het gebied vergroten. Uiteindelijk kan het daardoor meer gaan zwellen en kloppen.

Experts adviseren dan ook om warmte te gebruiken voor de eerste verlichting, maar daarna over te schakelen op een koudebehandeling zoals ijs. De warmte zal ervoor zorgen dat het gewricht minder pijnlijk voelt, maar als je dat volgt met kou, zorg je ervoor dat het bloed daar niet ophoopt.

Let op! Overleg altijd wel éérst met je huisarts of dit de juiste route is voor jouw pijnlijke knie.

Kniepijn tijdens slapen verhelpen met kniekussen

Gelukkig is er nog één heel goede tip voor als je gaat slapen; je positie aanpassen. Zo verhinder je het ongemak en lukt het beter om te slapen. Natuurlijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan. En juist daarom is er het kniekussen. Een prachtig hulpmiddel om kniepijn tijdens het slapen te verminderen.

Als je slaapt met een kniekussen, lig je in een positie die jou meer steun geeft en voorkomt dat je knieën tegen elkaar stoten.

En wat zo leuk is: ik mocht het kniekussen van Best Life orthopedische kussens testen. Op deze manier kan ik het product natuurlijk veel beter aanbevelen.

Review kniekussen van Best Life

Wat mij vooral aanspreekt, is dat dit kniekussen (wat ook wel een beenkussen wordt genoemd) ervoor zorgt dat je knie en been iets hoger liggen. Op deze manier kom je namelijk goed recht te liggen. Hiermee verbeter je niet alleen je bloedsomloop, maar slaap je ook beter doordat dit een neutrale lighouding is.

Nu slaap ik zelf veel op mijn zij. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen dit doen. Het voelt comfortabel en natuurlijker. Het is denk daarom ook dat het kniekussen zo goed beviel. Ik kan mij voorstellen dat als je veel op je buik of rug slaapt, dit kussen niet handig is en dus jou ook niet helpt tegen kniepijn tijdens het slapen.

Maar … heb jij dus veel last van kniepijn tijdens het slapen? Probeer dan serieus dit ergonomische kniekussen van Best Life. Ongemerkt kan je een langere tijd met je knieën op elkaar slapen. Daar ga je pijn van krijgen en door zo’n speciaal kussen wordt dat dus vermeden.

Kniepijn tijdens slapen
Het kniekussen; opgestuurd in een mooie en stevige doos

Je kunt echter door de kniepijn ook steeds in dezelfde positie gaan liggen. Je probeer toch te bekijken wat de meeste verlichting geeft. Maar juist te lang in dezelfde positie slapen, kan ervoor zorgen dat je pijn chronisch gaat worden.

Veel mensen proppen dan uiteindelijk een gewoon kussen tussen hun knieën of ze rollen een handdoek of laken op. Maar dit kan natuurlijk nooit op tegen een kniekussen. Sowieso is het kniekussen van Best Life veel compacter en zorgt het ervoor dat jij een ergonomische houding aan gaat nemen.

Als je met een partner in bed slaapt, is het bovendien ook nog eens heel hinderlijk voor hem of haar als je met kunst- en vliegwerk je kniepijn probeert te verminderen. Jij ligt steeds maar te draaien en te woelen en dat kussen of die handdoek goed te leggen. Mij viel op dat dit kniekussen door de beenband heel goed blijft zitten. Niemand die dus last heeft van jou.

Kniepijn tijdens slapen
Kniekussen met beenband voor extra comfort

Het kniekussen is driehoekig en lekker stevig. Echter door het materiaal voelt het toch zacht aan. Je hoeft niet bang te zijn dat je een mega exemplaar in je bed krijgt. Met afmetingen van 25 x 23 x 13 centimeter is dit een heel fijn en klein kniekussen die ook nog eens gemakkelijk mee te nemen is als je op reis gaat.

Je kunt het kussen overigens ook als zwangerschapskussen gebruiken. Het verlicht namelijk de druk op het bekken.

Mocht je kniepijn tijdens het slapen hebben én wil je hier heel graag wat aan doen? Dan adviseer ik je echt het kniekussen van Best Life. Ik heb de eigenaar zelf gesproken en daarom weet ik dat hij het allerbeste voor de klant wil. De service is uitstekend, de prijs is vriendelijk en ze leveren ook nog eens supersnel.

Hieronder nog een overzicht met de voordelen van dit kniekussen van Best Life.

  • Te gebruiken voor zowel je knieën als je benen
  • Verbetering bloedsomloop en vitaliteit
  • Blijft jarenlang goed in vorm door slijt- en vormvast traagschuim
  • Hoes is anti-allergisch. Geen kans op groei bacteriën, mijten en schimmels
  • Hoes is wasbaar
  • Geschikt voor iedereen omdat het kniekussen zich exact vormt naar je lichaam
  • Zorgt voor verlichting van pijn na een operatie aan heup of knie
  • Zorgt voor verlichting van pijn tijdens zwangerschap

Tot slot …

Heb jij last van kniepijn tijdens het slapen? Overweeg dan de aanschaf van een kniekussen. Het is een kleine investering met een grote beloning. Slecht slapen zorgt vroeg of laat voor vervelende klachten. Deze kunnen zowel lichamelijk als geestelijk zijn.

Het is daarom belangrijk jouw probleem aan te pakken. Iemand die snurkt en daar vaak wakker van ligt, neemt ook maatregelen. Denk bijvoorbeeld aan een snurkbeugel. Waarom zou jij met jouw kniepijn niet een hulpmiddel aanschaffen waardoor je veel prettiger in bed ligt en daardoor veel beter slaapt?

Bekijk via deze link alle producten van Best Life >>





Bronnen:
Cleveland Clinic
https://health.clevelandclinic.org/why-do-i-have-knee-pain-at-night/

Gerelateerde Blogs

Overal jeuk in bed

Overal jeuk in bed

01 februari 2022
Beste daglichtlamp

Beste daglichtlamp

09 december 2021
Beste hoofdkussen bij nekklachten

Beste hoofdkussen

25 oktober 2021
Magnesium bad

Magnesium bad

02 september 2021

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

GRATIS! 20 bewezen slaaptips

Beter-slapen
Over de auteur: Mireille Hovius
Mireille Hovius is gecertificeerd slaapcoach en heeft zelf jarenlang last gehad van slapeloosheid. Met haar blogs op slapenisgoed.nl wil ze mensen met slaapproblemen informeren en inspireren om beter te gaan slapen.

Tevens heeft zij een online slaaptraining ontwikkelt om zelf actief mee aan de slag te gaan. Maar natuurlijk ben je ook altijd welkom voor een 1-op-1 coaching.

TIJDELIJK MET 50% KORTING!

Reken voor eens en altijd af met je slaapprobleem

Slimmer Slapen

Slaapcoach | CRKBO Geregistreerde Instelling

slaapcoach

Perfect slapen in 7 stappen

RECENTE ARTIKELEN

Slaapmasker

“Een slaapmasker? Dat is toc...

Kniepijn tijdens slapen

Heb jij dit ook? Je bent de he...

Beter slapen zonder suiker

Eigenlijk weet iedereen wel da...

Overal jeuk in bed

Jeuk … echt intense jeuk, da...