Overal jeuk in bed

Overal jeuk in bed

Jeuk … echt intense jeuk, daar kun je knettergek van worden. Het is super irritant en helemaal als je overal jeuk in bed hebt. Je hebt totaal geen afleiding en daardoor kan de jeuk nog erger lijken dan overdag.  Een jeukende huid in de nacht, ook wel nachtelijke pruritus genoemd, kan ernstig genoeg zijn om je slaap regelmatig te verstoren. In dit blog wil ik je graag informeren over deze jeuk. Het kan namelijk gebeuren door natuurlijke oorzaken, maar ook door (ernstigere) gezondheidsproblemen. Ik raad je een goed product aan en wat je kunt doen om de jeuk te vermijden.

Tip van Mireille (Slaapcoach):
Wil jij af van die vervelende jeuk als je in bed ligt? Dit heb je nodig >>

Zeer verzachtend

Waarom heb je overal jeuk in bed?

Natuurlijke oorzaken
Bij de meeste mensen zorgen natuurlijke mechanismen ervoor dat je ’s nachts last krijgt van jeuk. Je natuurlijke circadiaans ritme beïnvloed huidfuncties zoals temperatuurregulatie, vochtbalans en barrièrebescherming. Deze functies veranderen ’s nachts. Je lichaamstemperatuur en de bloedtoevoer naar je huid nemen bijvoorbeeld beide ’s avonds toe, waardoor je huid warmer wordt. Een stijging van de huidtemperatuur kan jeuk veroorzaken.

De afgifte van bepaalde stoffen door jouw lichaam varieert ook per tijdstip van de dag. ’s Nachts maak je meer cytokinen vrij, die ontstekingen versterken. Ondertussen vertraagt de productie van corticosteroïden (hormonen die ontstekingen verminderen). Bovenop deze factoren verliest je huid ’s nachts meer water. Zoals je misschien hebt gemerkt tijdens de droge wintermaanden, jeukt een uitgedroogde huid.

Als de jeuk overdag toeslaat, heb je veel meer afleiding. Van je werk, van mensen om je heen, van je huishouden of andere sociale activiteiten. Doordat er in de nacht geen afleiding is, heb je echt het gevoel dat je overal jeuk in bed hebt. Heel vervelend en zeer slecht voor je nachtrust.

Overal jeuk in bed
Vermoeidheid overdag na een nacht vol jeuk

Gezondheidsgerelateerde oorzaken
Naast de natuurlijke circadiaanse ritmes van je lichaam, kunnen een aantal verschillende gezondheidsproblemen ervoor zorgen dat de jeukende huid ’s nachts erger wordt en jij overal jeuk in bed hebt. Dit zijn:

  • Allergische reacties op stoffen, zoals chemicaliën, medicijnen, voedsel of cosmetica
  • Huidziekten, zoals atopische dermatitis (eczeem), psoriasis en netelroos
  • Zenuwaandoeningen, zoals multiple sclerose, gordelroos en diabetes
  • Rusteloze benen syndroom
  • Schildklier problemen
  • Nier- of leverziekte
  • Zwangerschap
  • Insecten, zoals schurft, luizen, bedwantsen en draadwormen
  • Psychologische aandoeningen, zoals stress, depressie en schizofrenie
  • Kankers, zoals leukemie en lymfoom

De jeuk behandelen

Uiteraard wil je graag dat de jeuk zo snel mogelijk stopt. Het kan zijn dat je al wat middeltjes hebt geprobeerd. Zelf ben ik nooit zo’n voorstander van je lijf maar volsmeren met van alles en nog wat. Veel producten hebben allerlei toevoegingen die helemaal niet zo gezond voor je zijn.

Daarom raad ik je ook aan om homeopathische producten te gebruiken. Het kan zijn dat het wat langer duurt voor je resultaat boekt, maar het is wel beter voor je lichaam. Het kan ook zijn dat de kwaal eerst nog wat erger wordt. Dit zie je vaak bij homeopathie. Niet leuk, maar het goede nieuws is dat het dan wel aanslaat. Als jij overal jeuk in bed hebt, raad ik je aan om eens Derma Cardiflor te gebruiken.

Dit product van VSM is speciaal geschikt voor de gevoelige en geprikkelde huid.

Let op! Als jouw jeuk veroorzaakt wordt door een lichamelijk probleem, neem dan contact op met je huisarts. Hij of zij kan dan gericht medicatie voorschrijven.

Huismiddelen en veranderingen in levensstijl

Vaak zijn het mensen met veel stress die overal jeuk in bed hebben. Stress kan zeker zijn weerslag hebben op je huid. Mocht je hier veel last van hebben, probeer dan eens technieken als meditatie, yoga of progressieve spierontspanning. Hiermee kalmeer je je geest en zal je stressniveau gaan dalen.

Je kunt eventueel ook naar een therapeut voor cognitieve gedragstherapie gaan. Dit helpt om een aantal van de schadelijke gedachten en acties die je stress verergeren, om te keren. Naast stress speelt ook voeding een belangrijke rol bij het ontstaan van jeuk. Wellicht ben je allergisch voor bepaalde producten. Probeer dit eens uit te zoeken. Lukt dat niet zelf, vraag dan bij je huisarts of je in aanmerking komt voor een allergietest.

Er zijn ook een aantal huismiddelen die je zou kunnen proberen. Mocht je overal jeuk in bed hebben, kijk dan eens naar onderstaande mogelijkheden:

  • Gebruik koele, natte kompressen om de jeuk te verzachten
  • Neem een bad met lauw water, met daarin colloïdale havermout of zuiveringszout
  • Zet een luchtbevochtiger in je slaapkamer. Het voegt vocht toe aan de lucht terwijl je slaapt

Wat vooral niet doen bij jeuk?

Natuurlijk is overal jeuk in bed heel irritant. Natuurlijk word je gek en krab je het liefst de hele nacht door. Maar er zijn een paar dingen die je beter niet kunt doen. Probeer het! Uiteindelijk zul je hiervoor beloond worden.

Overal jeuk in bed

Probeer het volgende te vermijden:

  • Ga niet in bed liggen met iets dat jeukt. Draag bijvoorbeeld een pyjama die is gemaakt van zachte, natuurlijke vezels, zoals katoen of zijde.
  • Ga niet krabben! Je irriteert hiermee je huid nog meer. Zorg dat je nagels kort zijn voor het geval je ’s nachts toch de neiging krijgt om te krabben.
  • Houd de temperatuur op je slaapkamer koel. Ideaal is tussen de 15 en 19 graden. Oververhitting kan voor jeuk zorgen.
  • Gebruik geen cosmetica, geparfumeerde crèmes, geparfumeerde zeep of andere producten die jouw huid kunnen irriteren.
  • Vermijd cafeïne en alcohol voor het slapengaan. Deze verwijden je bloedvaten en sturen meer bloed om je huid op te warmen.

Moet ik met overal jeuk in bed naar de huisarts?

Alhoewel jeuk zeer vervelend kan zijn, is het niet nodig om na twee dagen meteen naar de huisarts te rennen. Natuurlijk kun je eerst zelf wat proberen. Bijvoorbeeld de zalf van VSM of je gaat kijken wat je kunt vermijden zodat de jeuk minder vat op jou kan krijgen. Toch zijn er een aantal gevallen waarin het verstandig is om een afspraak bij je huisarts te maken. Dit zijn:

  • Als de jeuk niet verbetert na twee weken
  • Als je echt niet kunt slapen door de jeuk
  • Als je ook andere symptomen hebt, zoals gewichtsverlies, koorts, zwakte of uitslag

De huisarts kan je een sterker medicijn voorschrijven of je doorverwijzen naar een dermatoloog. Dit is een huidarts in het ziekenhuis die in staat is om nog gerichtere vragen te stellen en speciale onderzoeken te doen.

Tot slot …

Overal jeuk in bed kan je tot wanhoop drijven. Je wordt steeds wakker of valt maar niet in slaap. De jeuk kan wel degelijk jouw nachtrust verstoren. Het is daarom belangrijk deze kwaal aan te pakken. Je kunt proberen je huid eerst te behandelen met Cardiflor van VSM. Uiteraard is het ook goed om op zaken te letten die jeuk kunnen veroorzaken. Probeer die zoveel mogelijk te vermijden. Stress en voeding zijn tevens vaak een grote boosdoener. Als het uiteindelijk niet lukt om zelf de jeuk een halt toe te roepen, schakel dan je huisarts in. Het is belangrijk dat jij voldoende nachtrust krijgt en dus niet gestoord wordt door overal jeuk in bed.




Bronnen:
Healthline
https://www.healthline.com/health/itchy-skin-at-night

Gerelateerde Blogs

Beste daglichtlamp

Beste daglichtlamp

09 december 2021
Beste hoofdkussen bij nekklachten

Beste hoofdkussen

25 oktober 2021
Magnesium bad

Magnesium bad

02 september 2021

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

GRATIS! 20 bewezen slaaptips

Beter-slapen
Over de auteur: Mireille Hovius
Mireille Hovius is gecertificeerd slaapcoach en heeft zelf jarenlang last gehad van slapeloosheid. Met haar blogs op slapenisgoed.nl wil ze mensen met slaapproblemen informeren en inspireren om beter te gaan slapen.

Tevens heeft zij een online slaaptraining ontwikkelt om zelf actief mee aan de slag te gaan. Maar natuurlijk ben je ook altijd welkom voor een 1-op-1 coaching.

TIJDELIJK MET 50% KORTING!

Reken voor eens en altijd af met je slaapprobleem

Slimmer Slapen

Slaapcoach | CRKBO Geregistreerde Instelling

slaapcoach

Perfect slapen in 7 stappen

RECENTE ARTIKELEN

Slaapmasker

“Een slaapmasker? Dat is toc...

Kniepijn tijdens slapen

Heb jij dit ook? Je bent de he...

Beter slapen zonder suiker

Eigenlijk weet iedereen wel da...

Overal jeuk in bed

Jeuk … echt intense jeuk, da...