Slaapkamer inrichting beter slapen

De ideale slaapkamer inrichting voor een goede nachtrust

Weet je dat het geheim van een betere nachtrust begint in je slaapkamer? Natuurlijk … er zijn heel veel factoren die kunnen bijdragen aan slaapproblemen. Maar wat jouw probleem ook is, het is altijd verstandig om je slaapkamer inrichting ook eens onder de loep te nemen. Het opnieuw inrichten van jouw slaapkamer is een behandeling zonder medicatie tegen slapeloosheid 🙂

Zelf probeer ik mijn slaapkamer zo rustig mogelijk te houden. Ik merk dat ik onrustig word als er veel troep ligt. Dan kun je denken aan stapels tijdschriften, veel te veel kleding op een stoel of een vensterbank vol met overbodige spulletjes. Het is namelijk heel belangrijk dat je met een rustig en leeg hoofd in je bed stapt. Dat helpt zeker om snel in slaap te vallen en ook om beter door te slapen. Lees onderstaande tips gewoon eens door. Wie weet valt er nog heel wat te veranderen aan jouw slaapkamer inrichting.

Tip van Mireille:
Wil je graag in 30 dagen beter slapen? Start hier >>

Slimmer Slapen

6 tips voor een slaapkamer inrichting die helpt bij slapeloosheid

1- Zet slaap op nummer 1

Je kent de uitspraak ‘more is less’ vast wel. Minder is in dit geval meer slapen. Een slaapkamer is in principe alleen maar bedoeld voor slapen en seks. Alle andere zaken kan jouw slaap verstoren en op den duur dus ook jouw gezondheid.

Dus de eerste stap is: kijk eens goed naar jouw slaapkamer inrichting. Verwijder alles wat je niet nodig hebt. Rommel kan echt stress en angst veroorzaken. Het gaat zelfs zo ver dat spullen onder je bed ook meetellen. Ook als is dit uit het zicht, het leidt toch nog steeds af. Als je weinig opbergruimte hebt, sla daar dan alleen slaapgerelateerde spullen op. Bijvoorbeeld lakens, beddengoed en kussens.

Wat heb je nog meer? Misschien veel overtollige boeken, elektronica, fitnessapparatuur, ongevouwen wasgoed, stapels rekeningen? Ik verzin zomaar wat zaken, jij weet nu vast wel wat er allemaal overbodig is. Vergeet daarbij ook niet de nachtkastjes mee te nemen. Vaak worden deze ook gebruikt als opslag. Het is verstandig om in je slaapkamer vooral meubels te hebben waar lades inzitten. Zo kun je rommel uit het zicht houden. Beperk de ruimte op je nachtkastje tot een lampje en een geliefd object. Dat kan een plantje zijn, maar ook een foto of een boek.

2- Elektronica verbergen

Je kunt het beste ook alle elektronica uit je slaapkamer verwijderen. Deze leiden niet alleen af, ook het licht kan jouw slaap beïnvloeden. Eigenlijk mogen er geen kabeldozen, digitale wekkers en andere apparaten in deze ruimte zijn. Ik snap dat dit lastig is en niet altijd realistisch. Je hebt immers een wekker nodig om op tijd uit je bed te komen. Probeer eens een tijdje de digitale wekker te vervangen voor een analoge wekker. En dan uiteraard niet één met lichtgevende wijzers.

Een televisie is gezellig op je kamer, maar ook dit apparaat is niet bevorderlijk voor je nachtrust. Probeer daarom of je deze in een kast kunt verbergen. Mochten sommige opties voor jou echt niet mogelijk zijn, overweeg dan een slaapmasker. Zo’n masker creëert kunstmatige duisternis wat ontzettend goed kan helpen om in slaap te vallen. Bovendien heeft een slaapmasker nog tal van andere voordelen. Je kunt deze lezen in mijn blog ‘slaapmasker om beter te slapen’.

Licht is altijd de vijand van slaap. Een slaapkamer moet gewoon zo donker mogelijk zijn. Komt er nog teveel licht van buiten, overweeg dan verduisteringsgordijnen. Deze kun je heel eenvoudig online bij bol.com bestellen.

Bestel via deze link het voordeligst een verduisteringsgordijn bij bol.com >>

3- Kies kleuren die slaap bevorderen

Lichtblauw, grijs, zilver, groen en lavendel, maar ook neutrale kleuren zijn ideaal voor een slaapkamer. Koele kleuren zorgen ervoor dat je bloeddruk en hartslag daalt; dit bevordert een goede nachtrust.  Uit een onderzoek (1) met 2000 mensen is gebleken dat degenen met een blauwe slaapkamer gemiddeld 7 uur en 52 minuten slaap per nacht hadden. De volgende in de rij waren de kleuren mosgroen, lichtgeel en zilver. Uit een ander onderzoek (2) bleek dat paarse slaapkamermuren het minst bevorderlijk waren voor een goede nachtrust.

Groen kan ook een goede optie zijn. Deze kleur wordt ook wel beschouwd als stressverlichtend. Echt groen wordt echter beschouwd als een sterke kleur, dus pasteltinten groen kunnen rustiger zijn dan echt groen. Voor een meer minimalistische look kun je het beste de muren wit schilderen en groene accenten gebruiken.

Rood moet je echt vermijden in je slaapkamer. Tijdens een studie van de Minnesota State University uit 2003 (3) werd ontdekt dat proefpersonen in een rode slaapkamer meer stress hadden dan de proefpersonen in een groene of witte slaapkamer. Dit suggereert dat de kleur van iemands omgeving stressniveaus beïnvloedt. Van rood is tevens bekend dat het je bloeddruk en hartslag verhoogt.

Over het algemeen is het gewoon beter om niet al te donkere kleuren op de muren van je slaapkamer te smeren. Voor mensen die nachtdiensten draaien (bijvoorbeeld artsen, verpleegkundigen of andere hulpverleners) zijn donkere muren in de slaapkamer wel weer handig. Het maakt het iets makkelijker om overdag te slapen. Dus als je ook wel eens overdag moet slapen in verband met werkzaamheden in de nacht, is dit iets om over na te denken.

Vergeet tijdens het schilderen van de muren ook de afwerking niet. Je kunt beter een matte kleur kiezen dan glanzend. Mat houdt de kleur namelijk zachter.

4- Slaap op een goed matras.

Een goed matras hoort ook zeker bij de ideale slaapkamer inrichting. Deze kan namelijk je slaap verbeteren en daarmee dus ook jouw gezondheid. Investeren in een kwaliteitsmatras moet dan ook de hoogste prioriteit zijn.

Een matras moet een balans bieden tussen comfort en ondersteuning. Het comfort is het vermogen van een matras om lichaamsgewicht over het slaapoppervlak te verdelen om drukpunten te verlichten. De druk wordt gemeten in mmhg en 32 mmhg  of lager wordt beschouwd als drukverlagend. Ondersteuning is het vermogen van een matras om de ruggengraat uit te lijnen terwijl je slaapt.

De grootte doet er ook zeker toe. Een matras moet groot genoeg zijn zodat jij en jouw partner gemakkelijk kunnen bewegen. Daarnaast moet je ook altijd kijken naar leeftijd. Naarmate je ouder wordt, wordt je huid minder elastisch. Dit verhoogt de gevoeligheid op drukpunten. Zachtere, meer “zachte” matrassen zijn misschien comfortabeler voor oudere generaties.

Mijn advies: ga eens winkelen bij Swiss Sense. Veilig en betrouwbaar!

5- Zorg voor stilte in de slaapkamer

Tegenwoordig zijn er nog maar weinig mensen die vloerbedekking in hun slaapkamer hebben. Een houten vloer of een laminaat vloer is natuurlijk heel erg mooi. Een nadeel is echter het geluid. Vooral als je partner eerder uit bed moet, kan dit jouw slaap verstoren. Zorg daarom voor een tapijt. In een slaapkamer worden deze meestal onder het onderste tweederde deel van het bed geplaatst. Zo heb je ’s ochtends een zachte plek om uit bed te komen. Kies voor pluche materialen, zoals nepbont, pluizig laken, wol, zijde of chenille.

Wat ook vaak wordt aanbevolen voor een slaapkamer is de plafondventilator. Je zou denken dat dit juist voor geluid zorgt. Maar de luchtbeweging en het witte geluid dat een ventilator veroorzaakt is ontspannend en helpt juist bij het slapen. Verder kunnen stoffen wandkleden en wandtapijten ook helpen bij het verminderen van geluid.

6- Kies het juiste beddengoed

Beddengoed speelt zeker ook een grote rol bij het slapen. Aanbevolen wordt om wit beddengoed te gebruiken. Vaak wordt dit geassocieerd met luxe en netheid. De gedachte aan frisse, schone witte lakens zouden het gevoel van lekker gaan slapen kunnen oproepen. Toch schijnt niet iedere expert het daar mee eens te zijn. Zij zeggen dat witte lakens de slaap remmen omdat de witheid het licht weerkaatst , wat de productie van melatonine stopt. Dit hormoon is verantwoordelijk voor het reguleren van je slaap.

Zorg verder voor het beste hoofdkussen en het fijnste dekbed. Een verkeerd kussen kan heel oncomfortabel zijn en zorgt ook nog eens voor een verkeerde houding tijdens het slapen. Vooral je nek en wervelkolom hebben hieronder te lijden. Tijdens het slapen is het belangrijk dat jouw lichaam de juiste temperatuur heeft. Welk dekbed je kiest, hangt dan ook af van jouw persoonlijke voorkeuren. Als je hier meer over wilt weten, raad ik je de website van Swissense aan. Zij geven goede adviezen over beddengoed.

Bestel hier je ideale hoofdkussen bij Swissense >>

Bestel hier je ideale dekbed bij Swissense >>

Nog een laatste tip: maak elke dag je bed op! Natuurlijk is het goed om deze na het wakker worden eerst even lekker te luchten. Gooi het lekker open, maar maak deze na de middag op. Een opgemaakt bed creëert visueel een nettere ruimte. Voor het slapengaan in een net opgemaakt bed kruipen, kan een aangenaam gevoel van comfort en ontspanning bevorderen.

Tot slot …

Een goede slaapkamer inrichting kan er wel degelijk voor zorgen dat je beter slaapt. Natuurlijk zit er in de meeste gevallen meer achter jouw slapeloosheid. Gelukkig zijn er nog tal van waardevolle artikelen op mijn website die jou kunnen helpen om beter te slapen. Maar vergeet niet je slaapkamer extra mee te nemen.

Minder rommel, de juiste kleuren op de muur, geen elektronica, weinig geluid, een goed matras én het juiste beddengoed kan bijdragen aan een gezonde nachtrust. In slaap vallen zal makkelijker gaan en ook zul je merken dat je beter doorslaapt. Allemaal van belang voor een gezond lichaam en een gezonde geest. Want zonder slaap kunnen wij niet leven.

Tip: Check ook de luchtvochtigheid in je slaapkamer. Heel belangrijk!




Bronnen:
Forbes

https://www.forbes.com/sites/amandalauren/2019/04/29/how-to-design-your-bedroom-for-a-better-nights-sleep/#1438c0734ff4

1 https://www.travelodge.co.uk/press-centre/press-releases/SECRET-GOOD-NIGHT%E2%80%99S-SLUMBER-SLEEP-BLUE-BEDROOM
2 https://www.travelodge.co.uk/blog/featured/bedroom-wall-colours/
3 https://cornerstone.lib.mnsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1172&context=jur

Deel dit bericht

Gerelateerde Blogs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg Slapenisgoed.NL

Over de auteur: Mireille Hovius (Slaapcoach)

Slaapcoach Mireille Hovius

Als slaapcoach én ervaringsdeskundige weet ik maar al te goed hoe frustrerend en uitputtend slapeloosheid is.

Met mijn blogs en mijn Slimmer Slapen Methode wil ik jou informeren en inspireren om beter te gaan slapen.

Nu ik weer heerlijk slaap, wil ik jou graag helpen!

GRATIS!

20 waardevolle tips voor jou:

Snel in slaap vallen

TIJDELIJK MET 50% KORTING!

Reken voor eens en altijd af met je slaapprobleem

Slimmer Slapen

Slaapcoach | CRKBO Geregistreerde Instelling

RECENTE ARTIKELEN

Vaginale schimmelinfectie

Iedere vrouw die wel eens last...

Is snoozen slecht voor je?

Piep-piep-piep … BAM! Mmm ...

Dekbed wassen

De meeste mensen wassen hun de...