Slapeloosheid door allergie

Slapeloosheid door allergie

Veel mensen met een allergie hebben last van slapeloosheid. Misschien herken jij jezelf hier ook wel in en baal je als een stekker dat jouw allergie zorgt voor slaapproblemen. Goed slapen is tenslotte heel belangrijk. Het zorgt ervoor dat je lichamelijk en geestelijk in balans blijft. Bij slapeloosheid door een allergie zul je ongemerkt steeds meer lichamelijke en/of geestelijke klachten ontwikkelen.

Allergische rhinitis (= benaming voor allergische reactie ter hoogte van de neus) treedt op wanneer allergenen in de lucht worden ingeademd door iemand die daarvoor allergisch is. Hierdoor zullen dus je neusholtes gaan irriteren en ontsteken.

Verschillende soorten allergenen

De meest bekende allergenen zijn:

  • Huisstofmijt
  • Pollen
  • Schimmels
  • Huidschilfers van huisdieren

Als jij hier allergisch voor bent, veroorzaken deze deeltjes de afgifte van een chemische stof in jouw lichaam. Het gevolg is een verstopte neus, niezen, tranende ogen en een loopneus. Deze symptomen zorgen er dus voor dat jij ’s nachts niet lekker kunt slapen. Overdag zul je dan ook vaker last hebben van slaperigheid en vermoeidheid. Hierdoor kun je minder productief zijn op je werk of op school en ervaar je wellicht leer- en geheugenverlies. In sommige gevallen kan langdurig slaaptekort zelfs leiden tot een depressie.

Allergieën kunnen het hele jaar voorkomen of seizoensgebonden. In dat laatste geval wordt het meestal veroorzaakt door in de lucht zwevende deeltjes van bomen, gras, ambrosia of schimmel buitenshuis. Oorzaken van allergische reacties het hele jaar door zijn onder andere stoffen zoals huidschilfers van huisdieren, schimmels binnenshuis en huisstofmijten in beddengoed, matrassen en vloerbedekking.

Slaapstoornis obstructieve slaapapneu

Er is een slaapstoornis die in verband wordt gebracht met allergische rhinitis. Deze stoornis heet OSA: Obstructieve slaapapneu. Hierbij wordt de ademhaling tijdens de slaap kort en herhaaldelijk onderbroken. Je kunt er meer over lezen in mijn blog over slaapapneu. OSA treedt op wanneer de spieren van de keel ontspannen en daardoor de luchtweg tijdens de slaap niet openhouden. Een verstopte neus, waardoor de bovenste luchtweg smaller wordt, verhoogt het risico op zowel snurken als OSA bij mensen met allergische rhinitis. Goed nieuws is dat het verminderen van een neusontsteking ervoor kan zorgen dat er minder symptomen van snurken en OSA optreden.

Slaap verbeteren als je een allergie hebt

Slapeloosheid door een allergie is heel frustrerend en om beter te kunnen slapen is het dan ook belangrijk om zo min mogelijk in contact te komen met de eerder genoemde allergenen. Hieronder lees je waar je op kunt letten bij de vier belangrijkste boosdoeners:

Huisstofmijt
Iedereen heeft stof in huis. Daar kunnen we gewoon niet aan ontkomen. Maar met stof in huis heb je tegelijkertijd ook last van huisstofmijt. En helaas … één van de favoriete plekken van huisstofmijt is je bed en je kussen. Huisstofmijten voeden zich namelijk met de dode huidcellen die je tijdens het slapen kwijtraakt. Het kan enorm helpen om een huisstofmijthoes aan je matras en kussen toe te voegen. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je regelmatig je beddengoed op een heet programma wast.

Wat heel goed kan helpen is een matrasspray voor huisstofmijt. Deze spray reinigt en desinfecteert je hele matras. Met een antibacteriële werking en een zeer effectief werkende stof is het een super goed wapen tegen huisstofmijt. Je kunt het online bij bol.com bestellen.

Bestel nu wonderspray tegen huisstofmijt het voordeligst bij bol.com >>


Pollen
Dit allergeen heeft de neiging om ieder jaar vooral in het voorjaar en de herfst te pieken. Misschien gebruik je medicijnen om de symptomen te verminderen. Helaas kunnen deze je wel eens wakker houden of je kunt er overdag slaperig van worden. Je zou eens kunnen testen of natuurlijke middelen ook helpen tegen jouw klachten. Bijkomend voordeel zou zijn dat de slapeloosheid door jouw allergie misschien minder gaat worden.

Ik kan je zeker de producten van A. Vogel aanbevelen. Kruiden en planten uit de ecologische A. Vogel tuinen vormen de basis voor veel van deze gezondheidsproducten.

Bestel nu voordelig Pollinosan tabletten bij Drogisterij.net >>


Schimmels
Vocht kan leiden tot schimmel. Vooral als je slaapkamer aan de badkamer grenst, is het belangrijk om dit goed in de gaten te houden. Let goed op dat de lucht in de badkamer in beweging blijft. Dus zet geregeld even een raam open of zorg dat er een afzuigventilator hangt.

Het meest gebruikte middel in de Nederlandse huishoudens tegen schimmel is de HG Schimmelreiniger.

Bestel nu voordelig HG Schimmel-, vocht- & weerplekkenreiniger bij Drogisterij.net >>


Huidschilfers van huisdieren
Een hond of een kat als huisdier is natuurlijk enorm gezellig. Maar helaas kunnen schilfers van hun dode huid (huidschilfers van huisdieren genoemd) een veel voorkomend allergeen zijn. Een van de beste manieren om dit te voorkomen, is door je huisdieren van meubels (vooral je bed) af te houden en regelmatig te stofzuigen. Wekelijks je hond of kat in bad en poetsen kan ook huidschilfers verminderen. Al vrees ik dat laatstgenoemde huisdier niet zo graag in contact met water komt.

Bij bol.com kun je een wasborstel voor hond én kat bestellen. Deze borstel zorgt voor een snelle en grondige wasbeurt.

Bestel een wasborstel voor hond of kat het voordeligst bij bol.com >>


Of je nu allergieën voor binnen of voor buiten hebt, volgens onderzoek bestaat er wel degelijk een verband tussen slapeloosheid of slaapstoornissen en allergische rhinitis. Het kan dus heel goed dat jouw slaapkwaliteit wordt beïnvloed door je allergie. Gelukkig zijn er een aantal manieren om je beter te laten slapen.

6 Do’s en Don’ts om allergiegerelateerde slapeloosheid te bestrijden

Heb je last van slapeloosheid door je allergie? Dan zijn zeker de onderstaande punten belangrijk om even door te lezen:

1- Wees je bewust van dagelijkse pollenaantallen

Bij hooikoorts of seizoensgebonden allergieën is het belangrijk om dagelijks de hoeveelheid pollen in de lucht in de gaten te houden. Buitenactiviteiten kun je dan het beste plannen als het aantal pollen laag is.

Als die hoeveelheid pollen laag is, open dan ook meteen je ramen in huis. Zo kun je lekker luchten. Lucht die niet gecirculeerd is, kan het namelijk moeilijker maken om te ademen. Vooral als je probeert te slapen.

Bij een matig of hoog aantal pollen in de lucht, kun je de ramen beter sluiten. Gebruik dan een airconditioning; zeker als je gaat slapen.

2- Rook niet en gebruik geen houtgestookte apparaten

Sigarettenrook verspreidt verontreinigende stoffen door de lucht. Deze irriterende stoffen kunnen je slaap verstoren. Ze blokkeren namelijk je luchtwegen en veroorzaken ook nog andere reacties. Als jij allergieën hebt die je slaap verstoren, rook dan in ieder geval niet. En laat ook niet iemand anders in jouw huis roken.

Tevens is het verstandig om in deze zelfde lijn houtgestookte haarden en kachels te vermijden. Ook de rook van deze apparaten geeft irriterende stoffen af in de lucht. De in de lucht zwevende deeltjes uit de rook kunnen jouw toestand verergeren en jouw slaapkwaliteit verstoren. Als je naast allergische rhinitis ook aan astma lijdt, moet je hier zeker op letten.

3- Controleer de vochtigheid van je huis

Als je een te hoge luchtvochtigheid in je huis hebt (dit is vooral in de zomer), wordt dit een broedplaats voor ziekteverwekkers en schimmels. Schimmel, meeldauw en bacteriën kunnen ook ademhalingssymptomen veroorzaken. Het kan helpen om een luchtontvochtiger in je huis te plaatsen. Dit apparaat zorgt ervoor dat de luchtvochtigheid daalt.

Bekijk hier het assortiment luchtontvochtigers van bol.com >>

In de winter ontstaat er natuurlijk een andere situatie. Tijdens de koude maanden heb je de centrale verwarming aan. Hierdoor ontstaat er meer droge lucht wat ervoor kan zorgen dat je moeilijker kan ademen en wat tevens symptomen verergert. Gedurende deze periode zou je in de slaapkamer een luchtbevochtiger neer kunnen zetten.

Bekijk hier het assortiment luchtbevochtigers van bol.com >>

4- Drink voldoende
Het is heel belangrijk dat je niet uitdroogt. Als je gedurende de dag voldoende water drinkt, zul je merken dat je nasale symptomen enigszins verbeteren. Drinkwater bevochtigt de neusholtes, verdunt en maakt slijm los. Drink liever niet teveel water voor het slapengaan. Hierdoor zul je vaker uit bed moeten om te plassen en dat verstoort uiteraard je slaap.

5- Vervang je hoofdkussen

Misschien heb jij een kussen met veren en dons en wil je het vervangen voor iets wat een allergoloog heeft goedgekeurd. Zoek dan naar een hoofdkussen met het label allergievrij en wasbaar in de machine. Een hoofdkussen dat huisstofmijt afschrikt is tevens een goede keuze. Kies dan ook meteen voor een huisstofmijtbestendige kussensloop.

Tijdens het slapen je hoofd iets omhoog houden kan ook helpen om gemakkelijker te ademen. Dit kan al door een klein kussentje onder je hoofdkussen te leggen. Dit kan helpen om je slaap te verbeteren.

6- Spoel je neusholten

Met een loopneus of een verstopte neus is het vaak lastig om in slaap te vallen en in slaap te blijven. Een goede manier om nachtelijke symptomen te verlichten, is door je neusholten vlak voor het slapengaan te spoelen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een zoutoplossing gebruiken. Je hoeft je dan ook geen zorgen te maken over bijwerkingen, aangezien zoutoplossing-sprays drugsvrij zijn.

Bij een extreem hardnekkig verstopte neus kun je een Netipot gebruiken. Dit product wordt ook door artsen aangeraden. Volg goed de instructies en je zult merken  dat je verlichting voelt van je verstopte neus en daardoor beter slaapt.

Bestel een Netipot het voordeligst bij bol.com >>

Tot slot …

Mensen met een allergie hebben vaak moeite met slapen. Door een verstopte neus, niezen, tranende ogen of een loopneus is het lastig om in slaap te vallen en word je ‘s nachts vaak meerdere keren wakker. Er zijn diverse allergenen die bij inademing voor problemen zorgen.

Gelukkig kun je aan slapeloosheid door een allergie best zelf iets doen. Als je weet waar jouw allergie vandaan komt, is het mogelijk om daar gericht actie op te ondernemen. Heb je geen flauw idee? Maak dan een afspraak bij je huisarts. Bij ernstige allergische symptomen kan hij of zij je doorverwijzen naar het ziekenhuis. Hier kan een uitgebreide allergietest gedaan worden.

Wil je zelf testen op de drie meest voorkomende allergieën?  

Bestel nu de TestJeZelf Check bij bol.com >>




Bronnen:
Allergy and asthma clinic of fort worth
SleepFoundation.org

https://www.allergyfortworth.com/6-do-s-and-don-ts-to-combat-allergy-related-insomnia
https://www.sleepfoundation.org/articles/cant-sleep-these-allergens-might-be-reason-why
https://www.sleepfoundation.org/articles/year-round-and-seasonal-allergies-coping
https://www.sleepfoundation.org/articles/allergies-and-sleep

Deel dit bericht

Gerelateerde Blogs

Hoeveel valeriaan per dag

Hoeveel valeriaan per dag?

23 september 2020
Anti snurkbeugel

Helpt anti snurkbeugel?

08 september 2020
Chronisch slaaptekort

Chronisch slaaptekort

01 september 2020
Hoe lang voor slapen geen scherm

Scherm voor de nacht

17 augustus 2020

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg Slapenisgoed.NL

Over de auteur: Mireille Hovius (Slaapcoach)

Slaapcoach Mireille Hovius

Als slaapcoach én ervaringsdeskundige weet ik maar al te goed hoe frustrerend en uitputtend slapeloosheid is.

Met mijn blogs en mijn Slimmer Slapen Methode wil ik jou informeren en inspireren om beter te gaan slapen.

Nu ik weer heerlijk slaap, wil ik jou graag helpen!

GRATIS!

20 waardevolle tips voor jou:

Snel in slaap vallen

TIJDELIJK MET 50% KORTING!

Reken voor eens en altijd af met je slaapprobleem

Slimmer Slapen

Slaapcoach | CRKBO Geregistreerde Instelling

RECENTE ARTIKELEN

Hoeveel valeriaan per dag?

Wat goed dat je op mijn websit...

Helpt anti snurkbeugel?

Je snurkt … of degene naast ...

Chronisch slaaptekort

Iedereen heeft het wel eens me...