Wanneer slaapt baby door

Wanneer slaapt je baby door?

Voel jij je soms ook net een zombie? Dat is echt niet gek! Veel kersverse ouders moeten wennen aan de slaapgewoonte van hun baby. Natuurlijk ben je helemaal in de wolken met jouw kleine schatje, maar je mag gerust na heel wat gebroken nachten ook eens klagen. Niet voor niets wordt de term ‘wanneer slaapt je baby door?’ zoveel gegoogeld op internet. Maar wees geduldig … er komt echt een moment dat jouw kleine schatje de hele nacht doorslaapt.

In dit artikel lees je wanneer je baby doorslaapt en wat dit betekent voor zijn of haar lichamelijke en cognitieve ontwikkeling.

Tip van Mireille (Slaapcoach):
Wil jij geen slapeloze nachten meer? Ontdek hier het geheim >>

Onmisbaar voor nieuwe ouders

Baby heeft goede ‘slaapvoeding’ nodig

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar de meeste ouders lijden de eerste paar maanden na de komst van hun baby aan slaapgebrek. Zelf was ik altijd verwonderd als ik hoorde dat iemands kindje na één of twee weken de hele nacht al doorsliep. Hoe kon dat? Inmiddels weet ik wel beter. En mede doordat ik slaapcoach ben, heb ik ontdekt dat verreweg de meeste baby’s er een tijdje over doen om de hele nacht door te slapen.

Je baby heeft goede ‘slaapvoeding’ nodig. Dat betekent zowel de juiste hoeveelheid als de juiste slaapkwaliteit. Dit is nodig voor een optimale fysieke, cognitieve en emotionele ontwikkeling. Wanneer en hoe jouw baby goede ‘slaapvoeding’ krijgt, hangt af van verschillende factoren. Dit zijn:

  • de leeftijd van je baby
  • het gewicht
  • temperament en omgeving
  • de routine van je gezin

Het goede nieuws is dat met een beetje werk en veel geduld van jouw kant, je baby uiteindelijk uren achter elkaar zal slapen. Lees vooral door om te ontdekken wanneer je baby doorslaapt en hoe deze mijlpaal de ontwikkeling beïnvloedt.

Ontwikkelingsmijlpalen en baby die doorslaapt

Op de vraag ‘wanneer slaapt je baby door?’ is niet zomaar een panklaar antwoord te geven. Om dit te bereiken zal jouw kleine een aantal fysieke en cognitieve mijlpalen moeten bereiken. Dit zijn:

  • Een verhoogd vermogen om zichzelf te kalmeren. Bijvoorbeeld door op vingers, handen of een fopspeen te zuigen. Deze vaardigheid heeft je baby nodig om zichzelf te helpen weer in slaap te vallen als hij of zij ’s nachts wakker wordt.
  • Een verminderde schrikreflex. Deze schrikreflex zorgt ervoor dat de ledematen van je baby schokken als reactie op bepaalde triggers. Dit kan een hard geluid zijn, maar ook een verandering in temperatuur, een plotselinge beweging of zelfs een nare droom. Als jouw baby nog steeds een sterke schrikreflex heeft, kunnen zwaaiende armen hem of haar wakker maken. Deze reflex daalt meestal aanzienlijk en verdwijnt na circa vier maanden.
  • Als meerdere keren voeden per nacht niet of nauwelijks meer nodig is.
  • Bij een verhoogde voeding en gewichtstoename.

Een inbakerslaapzak kan helpen als je baby nog veel last heeft van zwaaiende armen en/of benen.

Sterker nog, wees niet verbaasd als je baby snel andere mijlpalen haalt nadat hij of zij een hele nacht heeft geslapen. Je ziet heel vaak dat baby’s plotseling beginnen te rollen, kruipen, lopen of andere ontwikkelingsmijlpalen bereiken zodra hun slaap verbetert.

Onvoldoende slaap kan de groei en ontwikkeling van je baby beïnvloeden. Dit kan dus enige vertraging veroorzaken. Dit is ook waarom het ene kindje sneller iets doet dan het andere kindje. Schrik dus niet als jouw kindje ergens trager mee is. Het komt vanzelf en heeft meestal gewoon te maken met de hoeveelheid slaap die hij of zij krijgt. Dit lukt nou eenmaal voor de ene baby sneller dan voor de andere.

-TIP VOOR NIEUWE OUDERS-

Een echte aanrader voor nieuwe ouders. Dit boek is geschreven door een kraamverzorgster. Zij heeft miljoenen ouders met haar website en boek geholpen.
Je kunt het boek De Tevreden Baby hier bij bol.com bekijken >>

Wanneer slaapt je baby ongeveer door?

Je hebt hierboven kunnen lezen dat er geen direct antwoord is op de vraag ‘wanneer slaapt je baby door?’ Iedere baby is anders en iedere situatie is anders. Toch is het fijn om als jonge ouder enige houvast te hebben.

Je kunt je dan ook een beetje vasthouden aan de volgende richtlijnen:

Sommige baby’s beginnen langere periodes te slapen als zij tussen de 4 en 6 maanden oud zijn. Maar de hele nacht doorslapen (meer dan 8 uur) gebeurt meestal na 6 maanden. Dit is gewoonlijk ook de tijd dat er geen nachtelijke voedingen meer zijn. Hierdoor zal het voor je kleintje dus ook beter lukken om door te slapen.

Voor baby’s die borstvoeding krijgen, kan deze periode iets langer duren. Zij metaboliseren (= de stofwisseling) moedermelk relatief snel en moeten dus vaker worden gevoed. Een beetje jammer misschien, maar houd jezelf goed voor dat borstvoeding de beste voeding is die jij jouw kleintje kan geven.

Wanneer slaapt je baby door is dus niet alleen afhankelijk van de ontwikkelingsmijlpalen, maar ook van het soort voeding wat jij je kleine geeft. Onthoud echter goed, dat ook al is je baby in staat om acht uur ononderbroken slaap te krijgen, hij of zij dit echt niet altijd zal doen. Elke baby is anders en zal dingen doen op zijn of haar eigen tempo. Door dit te accepteren en mee te gaan in die flow, zul je je minder focussen op die brandende vraag: ‘wanneer slaapt mijn baby door.’

Zelfs als je baby al weken of maanden heeft doorgeslapen, kan er zomaar weer een periode zijn dat het problemen heeft met slapen. Een aantal mijlpalen in de ontwikkeling van je kleintje kunnen ervoor zorgen dat de slaap wordt verstoord. Soms kan een baby ‘s nachts gaan oefenen met zitten of kruipen. Zorg daarom dat hier overdag voldoende tijd voor is. Geef je baby die ruimte. Op die manier zal er midden in de nacht minder behoefte aan zijn.

Een aantal andere problemen die de slaap van je baby kunnen verstoren zijn:

  • Ziekte
  • Kinderziektes
  • Reizen
  • Veranderingen in huis

Mocht je je echt zorgen maken om het slaappatroon van je baby, maak dan een afspraak bij je huisarts. Hij of zij kan altijd beoordelen of het nodig is een kinderarts te bezoeken.

Borstvoeding is heel gezond, maar kan ervoor zorgen dat baby’s minder snel doorslapen

Help je baby langer slapen

Als jij denkt dat jouw baby er klaar voor is om de hele nacht door te slapen, kun je verschillende dingen doen om hem of haar te helpen.

Bedtijd
Begin met je kleintje op de juiste bedtijd in bed te leggen. Meestal is dat voor kinderen onder de één jaar 19.00 of 19.30 uur. Als je baby te lang op is, kan hij of zij oververmoeid raken. Een gevolg hiervan is dat het langer duurt voor je kleine slaapt, maar ook dat hij of zij ’s nachts vaker wakker wordt én ’s morgens vroeg wakker wordt.

Bedritueel
Tevens is aan te raden om bij baby’s vanaf 4 maanden een bedritueel in te stellen. Wanneer je baby doorslaapt hangt ook af van veiligheid. Ze hebben heel erg herhaling nodig om zich veilig en geborgen te voelen. Dus lees niet de ene avond wel een verhaaltje voor en de andere avond niet. 

Ook lijkt het makkelijk om je baby slapend in zijn of haar wiegje te leggen. Maar dit zal het proces alleen maar moeilijker maken. Na 4 maanden is het verstandig om je kleintje volledig wakker in bed te leggen. Zo leert hij of zij zelf om in slaap te vallen. Doe dit ook elke avond op dezelfde manier. Je vergroot hiermee ook de kans dat als je baby ’s nachts wakker wordt, zelf weer in slaap valt.

Het is belangrijk op te merken dat een stille kamer niet noodzakelijk een slapend kind betekent. Er zijn aanwijzingen dat baby’s ’s nachts vaak gedurende langere tijd wakker zijn. Dit is normaal. Maar als je kindje van jou afhankelijk is om weer in slaap te vallen, zal hij of zij ook van jou afhankelijk zijn om hem of haar bij elk wakker moment weer in slaap te brengen.

12 tips om je baby door te laten slapen

Wees er dus goed van bewust of jouw kindje klaar is om de nacht door te slapen. Hieronder lees je nog 12 waardevolle tips om je daarbij te helpen.

1- Help je pasgeboren baby bij het programmeren van zijn of haar “interne klok”

Net als wij hebben ook baby’s een circadiaans ritme (= een biologisch ritme). Er zit echter één addertje onder het gras. Jouw baby komt niet met een voorgeprogrammeerde biologische klok ter wereld.

Vlak na hun geboorte is deze interne klok nog niet gesynchroniseerd met de externe 24- uurs cyclus van daglicht en duisternis. Het kan dus best even duren voordat baby’s gesynchroniseerd zijn.

Gelukkig hoef je niet passief te wachten tot dat gebeurt. In feite zou je niet eens passief moeten zijn, een baby is afhankelijk van jou. Stel je baby dus bloot aan natuurlijk daglicht en betrek je baby bij de drukte van jouw dagbesteding.

Als het avond wordt, bescherm dan je baby tegen blootstelling aan kunstlicht. Licht is namelijk een signaal voor de hersenen om het begin van slaperigheid uit te stellen.

2- Als je ’s nachts kunstlicht nodig hebt, gebruik dan een lamp zonder blauw licht

Natuurlijk zou het beter zijn om ’s nachts alle lichten uit te laten. Je baby zal het waarschijnlijk gemakkelijker vinden om te slapen. Maar als je nog een voeding moet geven of een luier moet verschonen, wordt dat zeer lastig in totale duisternis.

Jonge kinderen zijn behoorlijk gevoelig voor licht. Vooral wit licht heeft een verstorend effect op het slaappatroon. Eén component van wit licht (het blauwe deel van het spectrum) is verantwoordelijk voor veel problemen. Probeer dat dus te voorkomen.

Onderstaande lamp is zeer geschikt voor de nachten. Het beschermt jouw baby en geeft toch voldoende licht om je baby ’s nachts te verzorgen.

3- Help je baby om zich comfortabel te voelen

Maak van het uur voorafgaand aan het slapengaan een tijd van veiligheid, geluk en emotionele geruststelling. Zelf slaap je ook niet goed als je angstig of geïrriteerd bent. Dat is bij baby’s niet anders. Neem voor het slapengaan dus maatregelen om ervoor te zorgen dat jouw baby zich veilig, geborgen, gelukkig en geliefd voelt.

Let ook goed op je eigen emotionele toestand. Stress merken baby’s heel goed op. Het lijkt wel besmettelijk. Ze raken echt van streek als ze merken dat hun vader of moeder in nood is. Merk je zelf negatieve emoties bij je baby? Ga deze dan met rustgevende en geruststellende maatregelen tegen.

4- Probeer te leren hoe je stress bij je baby kunt verminderen

Het is best moeilijk om een baby te kalmeren die erg prikkelbaar en overstuur is. Het kan zijn dat je zelf te gestresst bent om geruststelling en kalmte uit te stralen. Of misschien wel te depressief. Weet dat je niet de enige bent.

De zorg voor een baby kan heel stressvol en uitputtend zijn. Vooral als je slaapgebrek hebt, last van een bevallingstrauma of als jouw baby een huilbaby is. Als je emotionele toestand slecht is, onderzoek dan eens of je last hebt van een postpartumdepressie. Maak absoluut van je psychische gezondheid een prioriteit. Postpartumdepressie en postpartumstress komen heel vaak voor, maar veel ouders blijven helaas privé daaronder lijden. Praat hierover beslist met je huisarts.

5- Forceer het slapen niet

Is het naar jouw idee bedtijd, maar lijkt je baby niet slaperig? Probeer hem of haar dan niet te forceren. Als je opdringerig wordt, gaat je baby echt niet slaperiger worden. Het zal alleen maar voor meer prikkelbaarheid zorgen en je baby gaat bedtijd associëren met conflicten. Dat kan best moeilijk zijn om weer af te leren. Probeer het moment van naar bed gaan een beetje te verschuiven.

6- Laat je baby niet te laat op de dag slapen

Pas op met lange slaapjes in de late namiddag en probeer het laatste moment van ontwaken te verlengen totdat je zelf naar bed gaat. Bekijk vooral goed de timing van het middagdutje van je kindje. Zo’n slaapje kan heel veel goed doen voor een baby, maar ze zijn wel net als wij. Late middagdutjes kunnen de slaperigheid die ze anders voor het slapengaan zouden voelen, uitstellen.

Bekijk of je de tijd die je kindje wakker doorbrengt kunt verlengen tijdens zijn of haar laatste actieve periode van de dag.

7- Beperk schermen met blauw licht

Houd rekening met televisie en andere elektronische media. Het gebruik van schermen kan namelijk ’s nachts problemen opleveren omdat ze kunstlicht uitstralen die de slaap verstoort. Beperk ook overdag schermen die blauw licht uitstralen. Dus leg die telefoon weg als je baby bij jou op schoot ligt. Het is bewezen dat voor elke extra 2,5 minuut die een baby naar een scherm kijkt, het 5 minuten extra kost om ’s nachts in slaap te vallen.

8- Geef aandacht aan de laatste voeding

Als je zelf niet genoeg slaap hebt gekregen, kun je jouw baby aanmoedigen om te “tanken” vlak voordat je zelf gaat slapen. Deze techniek wordt ook wel ‘droomvoeding’ genoemd. Het kan ervoor zorgen dat jij ’s nachts langere tussenpozen kunt slapen.

9- Grijp niet te snel in

Denk je dat jouw baby wakker wordt? Grijp dan niet te vroeg in. Misschien slaapt je baby gewoon of lukt het om zelfstandig verder te slapen. Zoals ik al eerder schreef worden baby’s vaak gedeeltelijk wakker. Als ouders zeggen dat hun baby de hele nacht doorslaapt, is het niet dat hun baby nooit wakker wordt. In plaats daarvan vallen baby’s stilletjes weer in slaap zonder hun ouders een seintje te geven.

Heel jonge baby’s slapen echter erg onrustig. Zij maken geluid en openen soms zelfs hun ogen. Het is dus gemakkelijk voor nieuwe ouders om de fout te maken een slapend kind wakker te maken. Of om te snel in te grijpen als een kind tijdelijk wakker is. Dit kan de ontwikkeling van een volwassen slaappatronen verstoren.

10- Wees niet actief in de nacht

Wees tijdens de nachtelijke verzorging kalm en zachtaardig. Maar vermijd oogcontact en/of een gesprek.

Nachtelijke voedingen zijn onvermijdelijk als je baby nog jong is. Maar er zijn dingen die je kunt doen om deze sessie minder storend te maken. Wees voorzichtig, wees geruststellend en wees saai. Heel saai.

Dat laatste punt kan natuurlijk heel moeilijk zijn. Je bent zo gelukkig met je kleintje en jij bent voor hem of haar het meest fascinerende in zijn of haar leven. Zelfs iets heel simpels als rustig praten of oogcontact kan heel opwindend zijn voor je baby. Oogcontact kan een signaal voor je baby zijn om een gesprek te starten. Feest dus! En dat is nu net niet de bedoeling; zo midden in de nacht.

Dus probeer niet alleen alles zo donker mogelijk te houden, maar probeer ook midden in de nacht conversatie en oogcontact te vermijden. Voor iedereen is het daarna gemakkelijker om weer in slaap te vallen. Het helpt jouw baby een meer volwassen slaappatroon te ontwikkelen.

11- Onderzoek waar huilbuien vandaan komen

Huilt je baby ontroostbaar? Geef vooral niet jezelf de schuld. Wellicht kun je eens wat meer gaan lezen voor kinderkoliek (raadpleeg eventueel je huisarts). Natuurlijk huilen alle baby’s, maar sommige kunnen echt overdreven hard huilen zonder duidelijke reden. Dit kan de nacht bijzonder stressvol maken.

Vaak worden dit soort baby’s dus bestempeld met “koliek”. Maar eigenlijk is die term niet meer dan een label voor “we weten niet waarom je baby zo huilt.” Om erachter te komen wat er mogelijk aan de hand is, kun je jouw huisarts raadplegen. Hij of zij kan inschatten of een bezoek aan de kinderarts nodig is. Deze kan onderzoeken of er daadwerkelijk sprake van koliek is en wat de mogelijke oorzaken daarvan zijn.

12- Leer meer over de slaapgewoonte van een baby

Krijg realistische verwachtingen over de slaapgewoonten van je baby. Wat is de juiste bedtijd? Hoelang moet je baby slapen? Wanneer slaapt je baby door? Als je alle antwoorden op deze vragen wist, zou dat valkuilen en onnodige frustratie voorkomen.

Als je baby bijvoorbeeld niet slaapt zoals je zou verwachten, is het gemakkelijk aan te nemen dat je iets verkeerd doet. Nieuwe ouders maken zich soms zorgen dat er iets mis is in de ontwikkeling van hun kleintje als die meerder keren ’s nachts wakker wordt. Weet dat nachtelijk wakker worden zelfs volkomen normaal is.

Ouders kunnen ook de fout maken door verkeerde bedtijden in te stellen en proberen hun baby’s te dwingen in slaap te vallen op een tijdstip dat niet synchroon loopt met hun interne klok.

Het helpt dus om meer te weet te komen over het normale verloop van de slaapontwikkeling van baby’s, en het brede scala aan variatie dat gezonde baby’s kunnen laten zien.

Een leuk boek om te lezen is slaap baby slaap. Je kunt het online bij bol.com bekijken.

‘Wanneer slaapt mijn baby door’ … een vraag voor huisarts?

Als je je maar blijft afvragen: ‘wanneer slaapt mijn baby door?’ en je kindje ondertussen 12 maanden is, kun je overwegen eens een afspraak te maken met je huisarts. Hij of zij kan bepalen of er nader onderzoek nodig is. Vaak is dat niet het geval en heeft jouw kindje gewoon wat meer tijd nodig. Maar de geruststelling van de huisarts kan al positief werken.

Andere redenen om naar de huisarts te gaan, zijn:

  • als je baby snurkt
  • als je baby moeite heeft met ademhalen
  • als je baby moeite heeft met slapen na de voeding (dit kan op reflux duiden)

Schroom nooit om met de vraag ‘wanneer slaapt mijn baby door?’ bij je huisarts aan te kloppen. Het is heel normaal dat je als kersverse ouder zo nu en dan onzeker bent. Als jouw kindje nog niet doorslaapt, heeft dat bovendien ook nog eens effect op jouw slaappatroon. En slaaptekort zorgt er nu eenmaal voor dat je soms de dingen even wat minder goed aankunt. Dat is niet iets om je voor te schamen.

Tot slot …

Je bent echt niet de enige ouder die zich soms wanhopig afvraagt: ‘wanneer slaapt mijn baby door?’ Het kan immers behoorlijk vermoeiend zijn; al die gebroken nachten. Laat je niet gek maken door mensen die zeggen dat hun kindje al na een week doorsliep. Dit komt zeer weinig voor en wat ze er vaak niet bij vertellen is dat na een bepaalde periode het kindje alsnog begon te spoken.

Een baby moet na de geboorte helemaal leren om een dag- en nachtritme te krijgen. Bovendien hebben ze nog enige tijd één of meerdere voedingen per nacht nodig. Geef je borstvoeding? Accepteer dan dat jou kindje wat meer tijd nodig heeft om door te slapen. Focus je meer op de gedachte dat je jouw kindje de beste voeding meegeeft.

Uiteindelijk komt het allemaal goed. Is je kleine eenmaal tussen de 4 en 6 maanden, dan begint er al een aardige periode van slaap te ontstaan. Meestal zie je dat baby’s na 6 maanden echt een hele nacht doorslapen. Houd echter altijd in je achterhoofd dat er dan evengoed nog periodes kunnen komen waarin het slapen wat minder goed lukt. Ben je erg moe? Probeer dan overdag een momentje te zoeken om even wat slaap in te halen. Doe dit middagdutje echter nooit na 15.00 uur. Je hebt kans dat je dan je nachtelijke slaap verstoort.

Wees gewoon geduldig. Wat mij altijd geholpen heeft, is om te zeggen: ach, als ze achttien zijn hoef je echt niet meer je bed uit omdat ze niet kunnen slapen. En dat moment kwam natuurlijk al veeel eerder 🙂 Het positief bekijken helpt veel. Iedere ouder moet door deze periode heen. Het hoort erbij!

Bij grote zorgen raad ik natuurlijk altijd aan om je huisarts te bezoeken. Als is het maar om jou gerust te stellen. Je huisarts kijkt echt niet op van jouw vraag: ‘wanneer slaapt mijn baby door?’ Deze vraag wordt namelijk heel veel gesteld.




Bronnen:

Parents
Parenting Science
https://www.parents.com/baby/sleep/schedule/when-do-babies-sleep-through-the-night/
https://www.parentingscience.com/baby-sleep-tips.html

Afbeelding: People photo created by jcomp – www.freepik.com

Gerelateerde Blogs

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS! 20 bewezen slaaptips

Beter-slapen
Over de auteur: Mireille Hovius
Mireille Hovius is gecertificeerd slaapcoach en heeft zelf jarenlang last gehad van slapeloosheid. Met haar blogs op slapenisgoed.nl wil ze mensen met slaapproblemen informeren en inspireren om beter te gaan slapen.

Tevens heeft zij een online slaaptraining ontwikkelt om zelf actief mee aan de slag te gaan. Maar natuurlijk ben je ook altijd welkom voor een 1-op-1 coaching.

TIJDELIJK MET 50% KORTING!

Reken voor eens en altijd af met je slaapprobleem

Slimmer Slapen

Slaapcoach | CRKBO Geregistreerde Instelling

slaapcoach

Perfect slapen in 7 stappen

RECENTE ARTIKELEN

Slaapmasker

“Een slaapmasker? Dat is toc...

Slecht slapen vreemd bed

Weet je dat heel veel mensen k...

Mindfulness boek kopen

Wil je beter slapen? Dan raad ...

Boekweitkussen kopen

Ben jij van plan een boekweitk...