Beste slaaphouding

Wat is de beste slaaphouding?

Slapen doe je een groot gedeelte van jouw leven. Meestal gaat dit zonder problemen. Maar als het niet goed lukt om snel in slaap te vallen of als je ’s nachts vaak wakker wordt, kan er slapeloosheid ontstaan. Maar ook een blessure kan ervoor zorgen dat je minder goed slaapt. In deze gevallen komt er meer bij kijken dan alleen maar gaan liggen en in slaap vallen. Jouw slaaphouding speelt een grote rol in jouw slaapkwaliteit. Heb je last van slapeloosheid? Dan kan dat betekenen dat het misschien tijd is om jouw slaaphouding eens te veranderen.

Tip van Mireille (Slaapcoach):
Vaak last van je rug, heup of knie? Dit heb je nodig ‘s nachts >>

Verbeter direct je slaaphouding

Maar wat is dan de beste slaaphouding? Veel mensen vragen mij dit als ze last hebben van slapeloosheid of bijvoorbeeld een blessure. Daar kan ik niet zomaar één panklaar antwoord op geven. Verschillende slaaphoudingen hebben namelijk verschillende voordelen. De beste slaaphouding voor jou kan heel anders zijn dan die van jouw partner. Als je last hebt van pijn of andere gezondheidsproblemen, moet je misschien van slaaphouding veranderen om je te helpen ermee om te gaan. Dit is niet wat in één nacht lukt, maar het is altijd de moeite waard om het uit te proberen.

De tijd nemen om jezelf geleidelijk te trainen om in een nieuwe positie te slapen, zou het geheim kunnen zijn om je slaapkwaliteit te verbeteren. Merk je dat in slaap vallen sneller gaat en je minder vaak wakker wordt? Dan heb jij jouw beste slaaphouding te pakken. Maar als je je niet prettig voelt bij het trainen van een nieuwe positie, maak er dan geen stress van. Dat is namelijk funest voor een goede nachtrust. Je kunt in dat geval ook proberen je favoriete slaaphouding aan te passen om er zeker van te zijn dat je er het meeste uithaalt.

Iedereen is anders. Wat belangrijk is, is dat jij doet wat werkt voor jouw lichaam en slaapbehoeften.

Werkhouding en slaaphouding

Al jarenlang wordt er veel aandacht geschonken aan de ideale werkhouding. De gewone bureaustoel werd vervangen door een ergonomisch exemplaar en ook het bureau zelf kreeg een flinke upgrade. Ondertussen wordt er zelfs al gewerkt aan zit/sta bureaus en mogen steeds meer werknemers genieten van een kantoormassage. Allemaal om het ziekteverzuim terug te dringen. Maar men staat er blijkbaar niet bij stil dat je gemiddeld ongeveer net zo lang achter je bureau zit als dat je in je bed ligt. Hoog tijd dus om ook aandacht te schenken aan de beste slaaphouding.

De beste slaaphouding is er namelijk niet alleen voor een uitgerust gevoel de volgende dag. Het kan tevens vervelende lichamelijke ongemakken voorkomen. Denk hierbij aan nekklachten, rugpijn of hoofdpijn. Om te ontdekken wat voor jouw de beste slaaphouding is, lees je hieronder de verschillende slaaphoudingen. Bij iedere slaaphouding staan een aantal tips.

Vier verschillende slaaphoudingen

Er zijn vier verschillende slaaphoudingen. Vaak ga je in deze positie liggen om in slaap te vallen. Gedurende de nacht draai je uiteraard ook wel eens naar een andere positie. Maar als je echt een favoriete slaaphouding hebt, zul je vaak terugkeren naar één van onderstaande:

  • Foetushouding
  • Slapen op je zij
  • Slapen op je buik
  • Slapen op je rug

Slaaphouding 1: Foetushouding

Beste slaaphouding foetus
Slapen in de foetushouding

Deze houding is een behoorlijk populaire slaaphouding. Dat is ook niet zo gek; de foetushouding heeft immers veel voordelen. Het is ideaal voor mensen met lage rugpijn of voor zwangere vrouwen. Daarnaast kan slapen in de foetushouding snurken ook nog eens verminderen.

Helaas heeft deze houding ook een aantal nadelen. Als je niet ontspannen genoeg ligt (dus als het ware in een te ‘strakke’ houding) kan deze slaaphouding een diepe ademhaling beperken. Tevens kan deze slaaphouding bij gewrichtspijn of stijfheid ervoor zorgen dat je ’s ochtends met pijn wakker wordt.

#Slaaptip > foetushouding
Als de foetushouding jouw beste slaaphouding is, zorg er dan voor dat je deze zo comfortabel mogelijk maakt. Je houding moet los en ontspannen zijn wanneer je je opkrult. Houd je benen relatief gestrekt en probeer te slapen met een kussen tussen je knieën.

Slaaphouding 2: Slapen op je zij

Beste slaaphouding zij
Slapen op je zij (met kussen tussen je onderbenen)

Slapen op je zij blijkt behoorlijk goed te zijn. Vooral als je op je linkerzij slaapt. Het vermindert snurken, maar het is ook goed voor je spijsvertering en het kan zelfs brandend maagzuur verminderen.

In een oudere studie werd gedurende twee dagen naar tien mensen gekeken. Zij kregen een vetrijke maaltijd en mochten na het eten rusten op hun rechterzij. De tweede dag kregen zij weer deze vetrijke maaltijd, maar mochten toen na het eten op hun linkerzij gaan rusten. Hoewel dit natuurlijk een kleine studie was, ontdekten de onderzoekers wel dat slapen op de rechterzij brandend maagzuur en zure reflux verergerde. Dit suggereert dat het een goede reden zou kunnen zijn om ’s nachts van kant te wisselen.

Aan de ander kant kan het zo zijn dat slapen op je zij niet altijd de beste slaaphouding is. Het kan namelijk stijfheid in je schouders veroorzaken en het kan leiden tot beklemming van de kaak aan die kant. Bovendien suggereert onderzoek ook nog eens dat slapen op je zij kan bijdragen aan rimpels. (Wat hiervoor overigens kan helpen is een slaapmasker. Wil je daar meer over weten, bekijk dan mijn blog over slaapmaskers)

Als slapen op je zij jouw beste slaaphouding is, kun je eventueel een kussen tussen je onderbenen leggen. Zo kun je jouw heupen beter uitlijnen en voorkom je lage rugpijn.

#Slaaptip > slapen op je zij
Is slapen op je zij jouw beste slaaphouding? Kies dan een goed kussen om nek- en rugpijn te voorkomen. Kies de kant welke het meest comfortabel aanvoelt, maar wees niet bang om naar een andere positie over te schakelen als dit niet voor jou werkt.

Slaaphouding 3: Slapen op je buik

Beste slaaphouding buik
Slapen op je buik

Als je een top 4 zou moeten maken van beste slaaphoudingen, staat op je buik slapen waarschijnlijk onderaan. Hoewel deze slaaphouding een goede positie is voor snurken of slaapapneu, heeft het verder niet veel voordelen.

Helaas kan slapen op je buik zowel nek- als rugpijn veroorzaken. Tevens kan het een hoop onnodige belasting van je spieren en gewrichten veroorzaken. Hierdoor word je misschien wel pijnlijk en moe wakker. Door een kussen onder je onderbuik te leggen, kun je rugpijn verminderen.

#Slaaptip > slapen op je buik
Om deze slaaphouding beter te maken, kun je proberen te slapen met een dun hoofdkussen of geen hoofdkussen. Zo voorkom je extra belasting van je nek. Je kunt ook proberen om een kussen onder je bekken te laten glijden om lage rugpijn te verminderen.

Slaaphouding 4: Slapen op je rug

Beste slaaphouding rug
Slapen op je rug

Misschien is dit nog wel de beste slaaphouding. Op je rug slapen biedt namelijk de meeste gezondheidsvoordelen. Het is de beste slaaphouding om je wervelkolom te beschermen en het kan helpen bij het verlichten van heup- en kniepijn.

Slapen op je rug maakt gebruik van de zwaartekracht om je lichaam gelijkmatig over je wervelkolom te houden. Onnodige druk op je rug of gewrichten kan zo verminderd worden. Een kussen achter je knieën kan de natuurlijke ronding van je rug helpen ondersteunen. Extra voordeel is dat er bij deze slaaphouding niet snel rimpels in je huid ontstaan

Maar worstel je met snurken of slaapapneu, dan is op je rug slapen niet de beste slaaphouding. En ook als je last van rugpijn hebt is het belangrijk dat je goed wordt ondersteund bij deze slaaphouding.

#Slaaptip > slapen op je rug
Als je graag op je rug slaapt, probeer dan te slapen met een kussen achter je knieën om rugpijn te verminderen en de druk op je wervelkolom te verlichten. Als je overbelast bent, kun je jezelf ook steunen met een extra kussen om het ademen te vergemakkelijken.

Je brengt ongeveer een derde van je leven door met slapen of proberen te slapen. Je slaaphouding is dan ook belangrijker dan je misschien denkt. Bij een ernstig slaaptekort kun je lichamelijke en geestelijke klachten gaan ontwikkelen. Onthoud echter goed dat jij je slaaphouding niet hoeft te veranderen als je geen problemen ondervindt. Doe wat voor jou het beste voelt. Het belangrijkste is dat je uitgerust wakker wordt en klaar bent voor de dag.

Bepaal jouw beste slaaphouding

Zoals je gelezen hebt bestaat er niet één beste slaaphouding. Dit is per mens verschillend. Jouw slaaphouding wijzigen heeft alleen zin als je last hebt van slapeloosheid en/of pijn in je lichaam. Het is belangrijk dat je dan jouw beste slaaphouding zoekt. Ik kan je daar een klein beetje mee helpen door het volgende aan te geven:

Heb je last van de volgende klachten?

  • Rugpijn in lage onderrug
  • Stress
  • Slaapapneu

Ga dan op je zij slapen.

Heb je last van deze klachten?

  • Hoofdpijn
  • Nekpijn
  • Schouderklachten
  • Gewrichtspijnen
  • Artritis

Probeer dan je zij te vermijden en ga op je rug slapen.

Het nadeel hiervan is wel dat je sneller snurkt. Je ziet dus hoe belangrijk het is om een goed evenwicht te vinden tussen verschillende slaaphoudingen.

Ook als je drukpunt gevoelig bent, is het beter om op je rug te slapen. Het draagvlak voor je spieren en je weefsels is hierbij groter.

Chris Nederhorst over de meest gezonde slaaphouding. Hij legt uit hoe je eventueel van slaaphouding kunt veranderen en welke termijn daarvoor nodig is. Nederhorst zit al bijna 35 jaar in het matrassen-bedden vak.

Tot slot …

Veel mensen met slaapproblemen willen weten wat de beste slaaphouding is. Logisch; je bent immers op zoek naar een manier om sneller in slaap te vallen en beter door te slapen. De beste slaaphouding bestaat echter niet. Dit komt omdat we allemaal verschillend zijn. Waar de één het beste op zijn zij kan slapen, is de ander meer gebaat bij slapen op de rug. De beste slaaphouding voor jou is die waarbij je de minste klachten ervaart en ’s morgens fit opstaat.

Bekijk online bij bol.com orthopedisch kussen:




Bronnen:
Healthline

https://www.healthline.com/health/best-sleeping-position

BeeldmateriaalPerson vector created by pikisuperstar – www.freepik.com People photo created by yanalya – www.freepik.com




Gerelateerde Blogs

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS! 20 bewezen slaaptips

Beter-slapen
Over de auteur: Mireille Hovius
Mireille Hovius is gecertificeerd slaapcoach en heeft zelf jarenlang last gehad van slapeloosheid. Met haar blogs op slapenisgoed.nl wil ze mensen met slaapproblemen informeren en inspireren om beter te gaan slapen.

Tevens heeft zij een online slaaptraining ontwikkelt om zelf actief mee aan de slag te gaan. Maar natuurlijk ben je ook altijd welkom voor een 1-op-1 coaching.

TIJDELIJK MET 50% KORTING!

Reken voor eens en altijd af met je slaapprobleem

Slimmer Slapen

Slaapcoach | CRKBO Geregistreerde Instelling

slaapcoach

Perfect slapen in 7 stappen

RECENTE ARTIKELEN

Slaapmasker

“Een slaapmasker? Dat is toc...

Slecht slapen vreemd bed

Weet je dat heel veel mensen k...

Mindfulness boek kopen

Wil je beter slapen? Dan raad ...

Boekweitkussen kopen

Ben jij van plan een boekweitk...