Hoe krijg ik meer energie
No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.

Hoe krijg ik meer energie? 25 tips

Ja, dat is een goede vraag hè … ‘Hoe krijg ik meer energie?’ In mijn periode van slapeloosheid heb ik mij dit zo vaak afgevraagd. Want wat was ik moe. Ik had heel veel moeite om in slaap te vallen, maar ook ’s nachts werd ik meerdere keren wakker. En dan niet even, nee ik lag gerust een uur tot anderhalf uur wakker.

De volgende ochtend stond ik dus al moe op. Rot hoor, als de dag dan nog moet beginnen. Ik snakte uiteraard naar energie. Dat was wat ik nodig had!

Waar komt mijn slapeloosheid vandaan en hoe krijg ik meer energie?

Ik wist waarom ik last van slapeloosheid had. En daar moest ik op de een of andere manier natuurlijk mee dealen. (Als je niet de ‘over mij’ pagina gelezen hebt: de ziekte van Lyme heeft voor een groot deel voor mijn slaapproblemen gezorgd). Uiteraard heb ik wel van alles aangepakt om de Lyme te verslaan. Voor zover dat kan. Ik wist echter maar niet hoe ik voor wat meer energie kon zorgen.

En misschien worstel jij nu wel met diezelfde vraag? Als je last van slapeloosheid hebt, is het heel belangrijk om te onderzoeken waar dit vandaan komt. Op deze manier kun je er iets aan gaan doen. Mijn site staat boordevol waardevolle informatie. Kijk gerust eens rond in het blogoverzicht.

Maar …  het is net zo belangrijk om op zoek te gaan naar manieren om direct wat meer energie te krijgen. Ik wil jou die grote zoektocht besparen. Ik heb het voorwerk namelijk al voor jou gedaan. In dit artikel geef ik je dan ook antwoord op die brandende vraag: hoe krijg ik meer energie?

25 tips om direct meer energie te ervaren

‘Hoe krijg ik meer energie?’ … ‘Drink gewoon een paar bakken koffie joh.’

Is dat echt waar?

Nee! Het is echt niet nodig liters koffie of gekke brouwsels te drinken om de dag door te komen. Hieronder lees je de 25 allerbeste tips om je energieniveau wat te verhogen. En dat ook nog eens zonder chemicaliën.

Tip 1: Gooi de gordijnen open

Licht is ontzettend belangrijk. Trek bij het ontwaken dan ook meteen je gordijnen open en ga niet nog een tijdje in een donkere of schemerige kamer liggen snoozen. Daglicht is enorm belangrijk.

Probeer daarom overdag vaak even naar buiten te gaan. De buitenlucht geeft energie, maar ook voor de aanmaak van melatonine is het belangrijk. Hoe meer licht jij overdag ziet, hoe meer melatonine (= het slaaphormoon) jouw lichaam ’s avonds aanmaakt. Hierdoor zul je automatisch ook makkelijker in slaap vallen.

Kijk eens goed naar jouw woning of kantoor. Is het licht genoeg? Vaak kunnen er best nog wat gordijnen of luxaflex open. Veel licht naar binnen laten vallen, is absoluut een aanrader.

Heb je echt problemen om overdag voldoende daglicht tot je te krijgen? Overweeg dan om een daglichtlamp aan te schaffen. Je kunt deze eenvoudig op je bureau plaatsen en ondertussen je werk doen.

De Beurer TL30 daglichtlamp is de best beoordeelde daglichtlamp bij bol.com. Je kunt deze eenvoudig online bestellen.

Tip 2: Kies een stoel bij het raam

Deze tip is eigenlijk het vervolg van tip 1. Merk je dat je vaak (bijna) in slaap valt tijdens de les of tijdens een vergadering? Ga dan dichter bij een raam zitten. Het daglicht, de frisse lucht of zelfs gewoon een natuurlijk zicht kunnen allemaal jouw alertheid vergroten.

Aan de andere kant kan een hectisch straatbeeld het moeilijker maken om scherp te blijven. Bekijk dit dus per situatie. 

Tip 3: Eet chocolade

In chocolade zit uiteraard cafeïne, wat ervoor zorgt dat het een snelle opkikker kan zijn. Maar dit is niet de enige reden om chocolade te gaan eten als je je afvraagt: hoe krijg ik meer energie? In de cacao zitten namelijk ook flavonoïden. Hiervan is aangetoond dat ze je cognitieve vaardigheden én je stemming verbeteren.

Tip 4: Zing hardop

Eigenlijk weet iedereen wel dat zingen adembeheersing vereist. Zing een volledig nummer en er zal genoeg extra zuurstof rondgepompt worden om je energiek te voelen. Ga je zelfs op een karaoke podium staan, dan krijg je helemaal een energieboost. Deze vorm van zingen geeft namelijk een flinke adrenalinekick.

Tijdens een onderzoek is aangetoond dat zingen significant verhoogde energieniveaus onder universiteitsstudenten opleverde. Zelfs meer dan alleen rustig luisteren. Dus … zingen maar!

Je kunt natuurlijk ook thuis een karaoke studio maken 😉 Elke dag even lekker een uurtje zingen. Je zult merken dat je hier energie van krijgt en je wordt er ook nog eens heel vrolijk van.

Geen idee hoe je dat moet doen? Bekijk via onderstaande link een karaoke set bij bol.com.

Tip 5: Pas de temperatuur aan

Als je in een te koude omgeving bent, kan het zijn dat je lichaamstemperatuur wat zakt. In principe geeft je lichaam dan aan om te gaan slapen. Trek dus een trui aan of zet de kachel wat hoger om dat slaperige gevoel te bestrijden.

Tip 6: Drink water

Of je nu in de sportschool bent, op je werk of gewoon thuis … het kan best moeilijk zijn om te onthouden dat je genoeg water moet drinken. Zelfs een milde uitdroging kan slaperigheid veroorzaken. Probeer bij vermoeidheid daarom eens een stuk of twee glazen water te drinken. Het allerbeste is natuurlijk om gedurende de dag steeds wat water te drinken.

Tip 7: Ruik aan een citroen

Er wordt vaak gezegd dat bepaalde geuren (ook bekend als aromatherapie) allerlei gemoedsvoordelen hebben. Citroenolie is echter een van de weinige essentiële oliën met bewezen ondersteuning.

Citroen wordt als een stimulerende geur beschouwd en uit een onderzoek bleek dat het de stemming van de proefpersonen verbeterde.

Heb je een diffuser? Kies dan eens voor citroenolie. Veel mensen gaan standaard voor lavendel of eucalyptus, maar citroen kan echt je stemming verbeteren.

Niet in het bezit van een diffuser? Deze kun je eenvoudig meebestellen bij bol.com. Ik kan je zo’n apparaat zeker aanbevelen. Het is namelijk ook heel geschikt om op je slaapkamer te zetten. Met een rustgevende geur raak je meer ontspannen en zul je beter slapen.

Tip 8: Denk snel

Snel denken klinkt niet heel gemakkelijk als je ogen steeds dreigen dicht te vallen. Maar probeer het toch. Als je hersenen iets sneller werken, kan je lichaam namelijk het voorbeeld volgen.

Door sneller te denken (dus sneller lezen, brainstormen in een groep of een nieuw concept leren) kreeg een groep proefpersonen meer energie.

Tip 9: Ga naar buiten

Ga veel de natuur in. Misschien heb je geen bos in de buurt, zoek dan een groen park op. Slechts 20 minuten buiten is genoeg om je levendiger te voelen. Vraag je je dus af: hoe krijg ik meer energie? Dan ligt het antwoord binnen handbereik: naar buiten!

Tip 10: Haal een paar keer diep adem

Diep ademhalen moet je wel eens doen als je de drang hebt om tegen een irritant iemand te gaan schreeuwen. Maar probeer het eens als je vermoeid bent. Een diepe yoga-ademhaling uit je middenrif laat je bloed pompen. Dit geeft je de hele dag energie.

In het boek ‘Ademhalingstechnieken’ van Markus Schirner staan verschillende oefeningen die voor zelfgenezing, ontspanning en meer levensenergie zorgen. Je kunt het bestellen bij bol.com en gratis thuis laten bezorgen.

Tip 11: Rek je uit

Slechts een paar rekoefeningen aan je bureau kunnen al zorgen voor een stukje extra energie. Studies hebben gesuggereerd dat een beetje yoga zelfs depressie en angst (of andere stressgerelateerde stoornissen) kan bestrijden.

Tip 12: Drink wat koffie

Het is dus helemaal niet nodig om heel veel koffie te drinken. Sommige mensen menen dat je zes kopjes koffie achter elkaar moet drinken om een flinke energieboost te krijgen.

Een studie toonde echter aan dat slechts één kop koffie voldoende was om slaperige chauffeurs op lange afstand alerter achter het stuur te houden.

Tip 13: Sport ’s middags

Als je meestal halverwege de middag je afvraagt: hoe krijg ik meer energie? Duik dan de sportschool in, ga een stuk fietsen of een rondje hardlopen. Dit is veel beter dan tijdens die middagdip op de bank neer te storten.

Dit kun je zelfs op je werk doen. Natuurlijk in overleg met je werkgever. Misschien zijn er sportmogelijkheden op je werk? En anders kun je al wandelend een blokje om.  Het sporten / bewegen kan de productiviteit verhogen zodat je die verloren tijd niet eens merkt op kantoor.

Tip 14 : Lach!

Het is bewezen: lachen is goed tegen stress. Maar studies tonen ook aan dat lachen tevens je energieniveau kan verhogen. Surf gewoon even naar YouTube en bekijk een video waar je heerlijk om kunt lachen.

Tip 15: Neem een koude douche

Brrr … koud! Ik hoor het je denken. Ben het ook helemaal met je eens hoor. Een koude douche is heftig. Bouw het daarom ook langzaam op. Toch vind ik deze tip het vermelden waard. Onderzoekers suggereren namelijk dat een koude douche van drie minuten voldoende zou kunnen zijn om enkele effecten van chronische vermoeidheid tegen te gaan.

Wel eens gehoord van de Wim Hof Methode? Echt supergaaf vind ik dat. Die man zwemt in water met temperaturen rond het vriespunt. Hoe doet hij dat? Voor gewone mensen is dat al binnen een minuut dodelijk.

Bestel vandaag nog zijn boek en ontdek hoe jij koud kunt douchen. Ontzettend goed voor je lichaam en je krijgt er écht energie door!

Tip 16: Eet regelmatig

Je lichaam heeft brandstof (oftewel voedsel) nodig om te kunnen functioneren. Zonder voedsel kan je energie en je stemming naar beneden gaan. Regelmatige, gezonde maaltijden en snacks kunnen je cognitieve functie verbeteren.

Maar let op: als je niet genoeg slaap krijgt, ga je vaak eten als je niet echt honger hebt. Dus let eens goed op de signalen voordat je van alles naar binnen propt.

Tip 17: Kies voor complexe koolhydraten

Nu vraag je je misschien af wat je dan moet eten om genoeg energie te krijgen. Kies vooral voor complexe koolhydraten (zoals volle granen). De dosis glucose die ze leveren, dient als voedsel voor je hersenen. Bovendien bleek uit een studie dat een maaltijd met complexe koolhydraten de proefpersonen meer energie gaven.

Tevens hebben studies aangetoond dat koolhydraatarme lijners humeuriger en vergeetachtiger zijn dan degenen die wel koolhydraten eten.

Tip 18: Powernap

Een powernap kan zeker zorgen voor meer energie. Maar dan moet je dit wel op de juiste manier doen. Volgens studies zou de optimale duur van een middagdutje zo’n 10 tot 20 minuten per dag zijn. Doe je dit langer, dan kan het zijn dat je ’s avonds problemen krijgt met in slaap vallen.

Doe een powernap ook nooit na 16.00 uur. Je kunt hier meer informatie lezen over powernappen >>

Tip 19:  Ga rechtop zitten

Als je slungelig achter je computer zit, kan dit in de loop van de dag vermoeidheid veroorzaken. Ga dus goed rechtop zitten. Dit betekent: schouders naar achteren, ogen vooruit en je onderrug licht gebogen. Op deze manier voel je je energieker en mogelijk geeft het je ook nog eens een boost van zelfvertrouwen.

Natuurlijk is het heel makkelijk gezegd: ga rechtop zitten. Vooral als je veel achter een computer werkt, zak je op een gegeven moment toch weer wat in. Gelukkig zijn er heel mooie hulpmiddellen om je rug te corrigeren.

Met de NAZROM rugcorrector verbeter je heel eenvoudig jouw slechte houding. Je zult meteen merken dat je minder last hebt van rug- en nekpijn.

Bestel online bij bol.com en geniet van de vele voordelen.

Tip 20: Zuig of kauw ergens op

In plaats van in slaap te vallen tijdens een ellenlange vergadering, eet je een klein snoepje of kauw je op een stukje kauwgom. Een studie toonde aan dat kauwgom de alertheid kan verhogen en de stemming kan verbeteren. Ook tijdens een lange autorit kan op iets kauwen je helpen om alert te blijven.

Tip 21: Voeg een kamerplant toe

In een benauwd kantoor kan een kamerplant helpen bij het filteren van verontreinigende stoffen zoals vluchtige organische stoffen en ozon. Die chemicaliën kunnen namelijk op zowel lange als korte termijn effecten hebben, waaronder energie-afvoerende allergieën en hoofdpijn. Voeg een plant toe en je zult merken dat die bedreigingen afnemen.

Wist je dat het ook goed is om planten in je slaapkamer te zetten? Je leest er alles over in mijn blog ‘luchtzuiverende planten voor in de slaapkamer’.

Tip 22: Word sociaal

Studies hebben aangetoond dat mensen die minder sociaal zijn, over het algemeen minder gelukkig zijn én niet zo goed slapen. Bij een groep proefpersonen bleek dat chatten tijdens hun zittende (stille) kantoorwerk ervoor zorgde dat zij zich meer wakker voelden.

Nu kun je natuurlijk niet onbeperkt gaan zitten chatten op je werk. Maar doe het op momenten dat je even je werk los kunt laten. Ook buiten je werk kun je op zoek gaan naar sociale contacten.

Tip 23: Ga even weg bij je bureau

Het is zo gemakkelijk om achter je pc een heleboel eten, koek of snoep weg te werken. De kans is groot dat je ongemerkt te veel naar binnen werkt. Ga tijdens de lunch eens even weg bij je bureau.

Dit kan helpen om weer wat energie op te doen en opnieuw te focussen. Het maakt niet uit of je een korte wandeling maakt of de tijd neemt voor een lange lunch. Even de tijd nemen om bij je pc weg te gaan, kan nieuwe energie geven.

Tip 24: Ga iets doen wat interessant is

Plan je werkzaamheden zo, dat je de meest boeiende of meest interessante taak van de dag doet op het moment dat je het slaperigst bent. Meestal is dit rond 15.00 uur. Een studie toonde aan dat interesse in een taak het aanzienlijk gemakkelijker maakt om wakker te blijven.  

Tip 25: Kies voor de kleur rood in je omgeving

Studies hebben aangetoond dat de kleur rood wordt geassocieerd met winnen en zelfvertrouwen. Probeer het eens uit. Kijk bijvoorbeeld naar rode (of violette) tinten of draag deze kleur kleding. Grote kans dat jij je wakkerder voelt.

Hoe krijg ik meer energie
De kleur rood in je omgeving zorgt voor een energieker gevoel

Tot slot …

Mensen met slapeloosheid worstelen allemaal met de vraag: hoe krijg ik meer energie? Logisch … ze zijn moe, uitgeput en kunnen de dag soms maar amper doorkomen. Het is niet eenvoudig om zomaar even wat meer energie te creëren. Gelukkig zijn er heel wat tips die je kunt proberen.

Kijk gewoon welke het beste bij jou passen. Kies er een paar uit en pas dit eens een tijdje toe. Verwacht namelijk niet dat je met één keer iets toe te passen meteen bruist van de energie. Maak er een gewoonte van om het dagelijks toe te passen en wie weet heb je straks toch een paar handvatten te pakken waarmee je jouw vermoeidheid kan verdrijven. Succes!

Heb je zelf nog goede tips om meer energie te krijgen? Laat het hieronder in de reacties weten.




Bronnen:
Everyday Health

https://www.everydayhealth.com/healthy-living/28-ways-to-boost-energy-instantly.aspx

Deel dit bericht

Gerelateerde Blogs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg Slapenisgoed.NL

Over de auteur: Mireille Hovius

Slaapcoach Mireille HoviusMet mijn blogs en mijn Slimmer Slapen Methode wil ik jou informeren en inspireren om beter te gaan slapen.

Als ervaringsdeskundige weet ik maar al te goed hoe frustrerend en uitputtend slapeloosheid is.

Nu ik weer heerlijk slaap, wil ik jou graag helpen!

GRATIS!

20 waardevolle tips voor jou:

Snel in slaap vallen

TIJDELIJK MET 50% KORTING!

Reken voor eens en altijd af met je slaapprobleem

Slimmer Slapen

RECENTE ARTIKELEN

Vaginale schimmelinfectie

Iedere vrouw die wel eens last...

Is snoozen slecht voor je?

Piep-piep-piep … BAM! Mmm ...

Dekbed wassen

De meeste mensen wassen hun de...