Gepubliceerd op: april 6, 2020

10 oorzaken van onrustig slapen

Laatste update: november 24, 2022

Veel mensen slapen onrustig. Misschien herken jij dit en droom je bijvoorbeeld veel. Maar ook piekeren, woelen, veel bewegen of zweten in bed zorgt ervoor dat mensen onrustig slapen. Logisch dat je de volgende dag vermoeid opstaat en je niet uitgerust bent.  Er zijn heel wat oorzaken waarom mensen onrustig slapen. Ik heb er tien voor jou op een rij gezet. Wellicht ontdek je waarom jij zo onrustig slaapt en kun je daar iets aan doen.

Tip van Mireille (Slaapcoach):

Slaap je onrustig of word je vaak wakker? Dit heb je nodig >>

Onrustig slapen door slecht slaapritme

Je lichaam doet het heel goed op regelmaat. Als je sterk afwijkt van je normale bedtijd, raakt je biologische klok ontregelt. Hierdoor zul je veel onrustiger slapen. Veel mensen gaan in het weekend veel later naar bed dan doordeweeks. Vaak slapen ze ook langer uit. Het kan dus heel goed mogelijk zijn dat je zondagavond veel onrustiger slaapt. Bij langdurige slapeloosheid is het dan ook belangrijk om vaste bedtijden te hanteren. Zelfde tijd naar bed en zelfde tijd opstaan. Ook in het weekend.

Onrustig slapen door stress

Stress is echt een heel grote boosdoener. Met veel stress in je bed gaan liggen, zorgt ervoor dat het veel langer duurt voordat je in slaap valt. Meestal word je ook veel te vroeg wakker. Natuurlijk is het niet altijd mogelijk om stress te vermijden. Maar probeer in de tijd voordat je gaat slapen ontspanning te zoeken. Enkele tips die jou kunnen helpen:

  • Maak één uur (het liefst twee uren) voor het slapen niet meer gebruik van beeldschermen, zoals een laptop, Ipad of mobiele telefoon. Ook televisie kijken kun je beter vermijden. Lees liever een goed boek of luister naar ontspannende muziek.
  • Ga meer bewegen of kies een sport. Dit is een heel goede manier om stress kwijt te raken.
  • Maak een lijst waar je jouw zorgen opschrijft. Zo ben je het kwijt voor de nacht.
  • Veel stress van je werk? Bekijk de mogelijkheden om te veranderen van baan.
  • Praat ruzies uit voordat je gaat slapen.

Een acupressuur mat kan een ontspannen gevoel geven voor het slapengaan.

Slecht slapen in warme slaapkamer

De ideale temperatuur voor een slaapkamer ligt tussen de 16 en 19 graden. Is het misschien te warm in jouw slaapkamer? Dan kan het namelijk veel  lastiger zijn om in slaap te vallen. Je zult eerder last hebben van rusteloosheid en de warmte beïnvloedt ook nog eens negatief je REM-slaap.

Slecht slapen tijdens volle maan

Hier wordt niet zo vaak aan gedacht, maar de maan kan wel degelijk invloed hebben op jouw slaap. Vóór de uitvinding van kunstmatig licht was de maan de enige lichtbron. Onze voorouders leefden en sliepen voornamelijk buiten. Het felle licht van de maan viel ze op en indien dit in hoge mate was, kon dat voor slaapstoornissen zorgen. Er zijn echter ook studies uitgevoerd waaruit bleek dat zelfs in volledig verduisterde laboratoria de maancycli invloed uitoefent op de slaap. Veel mensen klagen dat zij onrustig slapen bij volle maan. Dus iets om eens in de gaten te houden. Ik heb hier een apart blog over geschreven. Je kunt het hier lezen >>

Onrustig slapen door voedsel

Voedsel speelt een belangrijke rol in je slaappatroon. Met een volle maag gaan slapen verhoogt de kans op rare dromen en nachtmerries. Echter gaat dit ook op als je met honger naar bed gaat. Probeer daarom een balans te zoeken en eet bijvoorbeeld twee uren voordat je gaat slapen niets meer.

Als je gevoelig bent voor histamine is het aan te raden om weinig producten te eten waar dit in zit. Bij een allergische reactie maakt je lichaam histamine aan. Als de hoeveelheid in je lichaam te hoog is, kan er een heftige reactie optreden. Hierbij kun je denken aan angst- en paniekstoornissen. Er zit veel histamine in de volgende producten: Yoghurt, karnemelk, zuurkool, oude kaas, schimmelkazen en rode wijn. Probeer deze te vermijden;  zeker voor het slapengaan.

Onrustig slapen door alcohol

Als je alcohol drinkt, zul je merken dat je meestal vrij snel in slaap valt. Dit lijkt dan ook een mooie oplossing als je geregeld veel te lang wakker ligt. Maar helaas. Vooral in de tweede helft van de nacht gaan de negatieve gevolgen optreden. Je lichaam gaat de alcohol verwerken en dat merk je. Je gaat onrustiger slapen en de kans op slaapwandelen, snurken of praten in je slaap neemt toe.

Slecht slapen door vaak plassen

Nog wat drinken (of veel drinken) vlak voor het slapengaan is geen goed idee. Je moet vaak je bed uit om te plassen of je wordt eerder wakker van de aandrang. Dit zorgt voor een onrustig slaappatroon. Weet dat veel plassen in de nacht ook kan duiden op een medisch probleem. Hierbij kun je denken aan een blaasontsteking, een vergrote prostaat of medicijnen die je gebruikt. Sluit dit dus eerst ook uit.

Onrustig slapen door veel lawaai

Zorg ervoor dat je slaapkamer een rustige ruimte is. Probeer geluiden die jou wakker houden zoveel mogelijk te dempen. Bij veel lawaai van buitenaf kun je denken aan dubbel glas en bij een snurkende partner aan oordopjes. Geluid van buren kun je misschien wat dempen door een kast tegen die muur te zetten. Regelmatig wakker worden door geluiden zorgt ervoor dat jij onnodig wordt gestoord en dus veel onrustiger zult slapen.

Slecht slapen door een jetlag

Als je een tijdzone doorkruist, verstoor je daarmee je biologische klok. Je kan midden in de nacht wakker worden of veel moeite hebben om te slapen. Soms duurt het wel een aantal dagen voordat je gewend bent aan de nieuwe tijdzone. Ieder uur betekent een dag. Dus bij vijf uur tijdsverschil zal je je pas na een dag of vijf weer normaal voelen. Onderschat een jetlag dan ook niet. Je kunt hierdoor heel onrustig slapen.

Onrustig slapen door de overgang

Vrouwen in de overgang slapen vaak ook heel onrustig. De hormoonhuishouding verandert wat tot een aantal vervelende klachten kan leiden. Zo kan door minder aanmaak van oestrogeen een verandering in de urinewegen optreden waardoor je vaker ’s nachts moet plassen. Maar ook opvliegers en extra zweten zorgt voor een onrustige slaap. Omdat een depressie, angst- of stemmingsstoornissen op de loer liggen tijdens de overgang is het extra belangrijk om in de avond voldoende ontspanning te zoeken. Met een rustig hoofd naar bed gaan, zorgt ervoor dat je minder onrustig slaapt.

Spijkermat helpt bij onrustig slapen

Slaap je onrustig en/of ben je vaak wakker? … Deze zin trof ik aan op de website van Flowee. Gelukkig ligt die tijd achter mij en slaap ik tegenwoordig bijna iedere nacht heerlijk. Maar zelf heb ik wel een spijkermat gekocht voor mijn strakke bindweefsel. Vooral in mijn rug heb ik daar veel last van. Waarschijnlijk een soort souvenir van mijn chronische aandoeningen.

Maar toen ik zag dat de spijkermat ook kan helpen bij onrustig slapen, vond ik dat natuurlijk belangrijk genoeg om te vermelden in dit blog.

Klinkt overigens best eng … een spijkermat. Je kunt het ook een acupressuurmat noemen. Bestel jouw exemplaar bij bol.com en probeer deze 14 dagen uit. Mij bevalt het heel erg goed. En ja, eerst even doorzetten 😉

Bestel online bij bol.com de spijkermat en zeg vaarwel tegen onrustig slapen >>

Wil je meer weten over dit artikel? Stel gerust je vraag!
Natuurlijk mag je ook een leuke reactie achterlaten.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Anderen bekeken ook:

april 1, 2020

oktober 31, 2019

januari 9, 2020

juni 28, 2021